Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ukraine-krigen banker fortsat brændstofpriserne i vejret, og det har i dag fået Skatterådet til ekstraordinært at hæve satserne for kørselsfradrag med tilbagevirkende kraft.

Cirka 1,2 millioner danskere får hvert år fradrag for transport mellem hjem og arbejdspladsen, og dermed er fradraget et af de mest benyttede.
Arkiv / Niels Christian Vilmann / Ritzau Scanpix

Der er godt nyt for jobpendlere, der får ondt i pengepungen, når de tanker brændstof.

Efter Ruslands angreb på Ukraine er det blevet markant dyrere at hælde benzin og diesel på bilen, men det lysner, efter at Skatterådet ekstraordinært har besluttet at forhøje satserne for kørselsfradrag fra 1,98 kroner til 2,16 kroner pr kilometer. 

Formand for Skatterådet Jane Bolander pointerer efter Skatterådets møde i dag 26. april, at benzinprisen for de danske forbrugere har ændret sig markant på kort tid, og det har rådet besluttet at tage højde for.

- Der er tale om en væsentlig stigning i forventningen til prisudviklingen i 2022 på cirka 25 procent i forhold til udgangspunktet, der blev anvendt, da Skatterådet fastsatte satserne for 2022 i november 2021, siger hun.

Skatterådet fastsætter hvert år i november satserne for kørselsfradrag og befordringsgodtgørelse på baggrund af en vurdering af det kommende års priser på at holde bil.

Stiger 18 øre pr. kilometer

Ændringen betyder, at borgerne kan få fradrag for befordring på op til 2,16 kroner pr. kilometer mod de nuværende satser på op til 1,98 kroner pr. kilometer. Det svarer til en stigning på 18 øre pr. kilometer. Man kan få kørselsfradrag, hvis man samlet pendler over 24 kilometer til og fra arbejde 

Skatterådet har samtidig besluttet, at satsen for kørselsfradraget vil ske med tilbagevirkende kraft og gælde for hele indkomståret 2022.

- Skatterådet vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at den nye fastsatte sats for befordringsfradraget gælder for hele året 2022. Det sker, så borgerne ikke skal operere med flere forskellige satser i samme indkomstår med fare for eventuelle fejl, der kan opstå som følge af det, siger Jane Bolander.

1,2 millioner bruger fradraget

Stigningen er opgjort på baggrund af en forventet gennemsnitlig benzinpris på 15,77 kroner pr. liter i 2022. Forhøjelsen er dermed opgjort på samme måde, som når Skatterådet normalt fastsætter satsen.

Ændringen betyder samtidig, at virksomhederne kan godtgøre udgifterne til erhvervsmæssig befordring med op til 3,70 kroner pr. kilometer i forhold til de nugældende satser, hvor den erhvervsmæssige befordring kan godtgøres med op til 3,51 kroner pr. kilometer. Det svarer til en stigning på 19 øre.

Derimod vil ændringen af satserne for befordringsgodtgørelse ikke ske med tilbagevirkende kraft, men i stedet have virkning fra 1. maj 2022. 

Cirka 1,2 millioner danskere får hvert år fradrag for transport mellem hjem og arbejdspladsen, og dermed er fradraget et af de mest benyttede.

Skatterådet har kun to gange tidligere ekstraordinært ændret satserne: I 1990, hvor satsen blev sat ned, samt i 2000, hvor satsen blev sat op som en udløber af, at benzinprisen på dette tidspunkt var steget med 17,7 procent.