Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Amerikanske myndigheder har pålagt Amazon at betale 380 millioner kroner i erstatning for at beholde drikkepenge, som retteligt tilhører deres pakkechauffører.

Arkiv / billedbureauet Ritzau/Scanpix

Det koster nu nethandelgiganten Amazon 61,7 millioner dollars, svarende til cirka 380 millioner kroner, at virksomheden i to et halvt år inddrog drikkepenge, som deres chauffører skulle have haft oven i den faste grundløn.

Det er den amerikanske myndighed Federal Trade Commission (FTC), der har kigget Amazon efter i sømmene og pålagt netgiganten at betale det store beløb for at snyde chaufførerne for drikkepenge, som de kørte ind. Det er ikke klart, hvor mange chauffører, der er blevet snydt.

Det skriver det amerikanske medie www.slate.com.

Pynter på bundlinjen

“I alt stjal Amazon næsten en tredjedel af chaufførernes drikkepenge for at pynte på deres egen bundlinje,” udtaler kommissær i FTC Rohit Chopra i en erklæring om sagen. FTC oplyser videre, at forliget vil godtgøre de chauffører, hvis drikkepenge blev tilbageholdt af Amazon.

FTC har til formål at beskytte amerikanske forbrugerne ved at regulere urimelig, vildledende eller bedragerisk forretningspraksis og ved at fremme fair konkurrence.

Sløret lønsystem

Chaufførerne er såkaldte flex-chauffører, som afhenter og leverer pakker for Amazon. De er ikke ansatte, men selvstændige, og de blev lovet en grundløn på 18 til 25 dollars i timen plus 100 procent af indkørte drikkepenge, skriver www.slate.com.

I februar 2019 blev det afsløret, at Amazon brugte et uigennemsigtigt lønudbetalingssystem, der ikke viste fordelingen af ​​chaufførernes løn. Kun den samlede indtjening, hvilket camouflerede, at drikkepenge udgjorde en del af grundlønnen.

FTC satte en undersøgelse af Amazon i gang, som fik netgiganten til at ændre praksis, men uden at godtgøre chaufførerne de mistede drikkepenge, hvilket nu sker på foranledning af FTC.