Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Københavns Lufthavn har det overordnede ansvar for driften og sikkerheden i lufthavnen. Også når det lyner og tordner. Det fastslår en tidligere underdirektør og trafikchef i lufthavnen efter en tragisk ulykke, hvor en medarbejder fra et fragtfirma blev ramt af et lyn.

I næste uge skal Arbejdstilsynet undersøge, om der er i forbindelse med ulykken, hvor en medarbejder fra et fragtfirma blev ramt af et lyn, er sket overtrædelser af arbejdsmiljøloven.

Arbejdstilsynet skal næste uge undersøge den voldsomme ulykke i Københavns Lufthavn onsdag aften, hvor en 58-årig 3F’er og medarbejder i fragtfirmaet Spirit Air Cargo blev ramt af et lyn.

Ud over at kortlægge, hvad der skete, skal Arbejdstilsynet undersøge, om der er i forbindelse med ulykken er sket overtrædelser af arbejdsmiljøloven.

Ifølge tidligere underdirektør og trafikchef i Københavns Lufthavn, Hans Christian Stigaard, er der ingen tvivl om, at Københavns Lufthavn har det overordnede ansvar for driften og sikkerheden i lufthavnen. Også når det lyner og tordner.

- Det kan lufthavnen ikke løbe fra, siger Hans Christian Stigaard, der i dag er konsulent i flysikkerhed.

- Men hvad der ligger af direkte instrukser og forholdsregler ved tordenvejr og lynnedslag er selvfølgelig også en sag mellem de ansatte og deres arbejdsgivere i de firmaer, der står for lastning af fly, håndtering af bagage og påfyldning af brændstof i lufthavnen, siger han.

Klare forholdsregler

Hans Christian Stigaard var fra 2001-2004 underdirektør i Københavns Lufthavn med ansvar for fly- og sikkerhedsmæssige anliggender og fra 1994-2001 trafikchef samme sted, hvor han også havde ansvaret for brand-, rednings- og vagttjenesten. Dengang var reglerne omkring udendørs arbejde i tordenvejr helt klare.

- Hvis det lynede, skulle man søge indendørs. Kunne man ikke det, skulle man sætte sig ind i en bil. Man måtte ikke opholde sig ude på forpladsen eller ved flyene. Det var og er almindelig sund fornuft, og jeg har svært ved at forestille mig, at det samme ikke skulle være gældende i lufthavnen i dag, siger Hans Christian Stigaard.

Da han var trafikchef i lufthavnen, var der blandt andet et fly, der landede med et stort hul i skroget efter at være blevet ramt af et lyn på vej til København.

- Det viste, hvor voldsomme kræfter, der er tale om. Og det lærte os, at vi skulle tage lyn meget alvorligt, siger Hans Christian Stigaard.

- Og det vil altid være Naviair (en offentlig virksomhed ejet af den danske stat, som styrer kontroltårnet i lufthavnen, red.) som sammen med lufthavnen beslutter, om fly må lande og lette, når der lyn og tordenvejr, siger han.

Sikkerhed er førsteprioritet

Hos Københavns Lufthavn ønsker man ikke at kommentere på Hans Christian Stigaards kritik. De fastholder dog, at lufthavnens sikkerhedsprocedure løbende ændres og opdateres.

- Vi forstår godt, at det er en situation, der skaber stærke følelser, og vi kigger altid på, om noget kan gøres anderledes, når sådan noget sker. Sikkerhed er altid vores første prioritet, siger Sara Westphal Emborg, der er presseansvarlig for Københavns Lufthavn.

Den nuværende procedure er, at Københavns Lufthavn gør arbejdsgiverne opmærksomme på vejrforholdene.

Herefter er det arbejdsgiveren, i det konkrete tilfælde et handlingsselskab, der skal agere og tage bestik af situationen, fastholder Sara Westphal Emborg.

Intern manual

Fagbladet 3F er i besiddelse af en intern SAS-manual. Her fremgår det, at medarbejderne på jorden ikke må bære headset, der er forbundet til flyene, når der er udstedt varsel om tordenvejr.

Når det lyner, må medarbejderne ifølge manualen heller ikke kommunikere direkte med cockpittet med headset, der er forbundet til flyene. Om nødvendigt skal de i stedet bruge håndsignaler.

Medarbejderne må heller ikke opholde sig i åbne, udendørs områder, under et flys landsgangbro eller nær nogle poler, der kan lede strøm. Desuden skal al håndtering af bagage, lastning og påfyldning af brændstof stoppes øjeblikkeligt. 

Fagbladet 3F har spurgt SAS Ground Handling, som Spirit Air Cargo hører under, hvorfor den 58-årige befandt sig uden for, da lynet slog ned. Om han selv var gået derud, eller om han havde fået besked på det? Om den interne manual stadig er gældende, og om den tragiske ulykke giver anledning til at indskærpe reglerne?

- Det har jeg ingen information om, og vi kan heller ikke oplyse om helbredsmæssige forhold, som vedrører vores medarbejdere, svarer kommunikationschef hos SAS i Norge, Knut Morten Johansen, i en e-mail til Fagbladet 3F. 

- Dette er en ulykke, som der nu bliver foretaget undersøgelse af, hvor politi og arbejdstilsyn rutinemæssig er involveret, skriver Knut Morten Johansen, der understreger, at SAS og Spirit Air Cargo samarbejder med myndighederne.