Gå til hovedindhold

Politiets sigtelser mod udenlandske lastbiler for ulovlig cabotagekørsel er steget voldsomt fra 2018 til 2019. Sigtelserne fordeler sig ujævnt med færrest i Syddanmark og flest i Østdanmark.

Er forseelsen grov nok, sætter politiet en hjullås på lastbilerne, som bliver pillet af igen, når der er bragt orden i sagerne.
Privat

Det var sværere at være rumænsk, polsk eller litauisk lastbilchauffør med urent mel i posen på de danske veje i 2019.

Nye tal fra Rigspolitiet viser, at antallet af sigtelser mod udenlandske chauffører for ulovlig cabotagekørsel er steget voldsomt. Fra 110 sigtelser i 2018 til 241 i 2019.

Politiet har også været langt flittigere med bødeblokken: 137 sager mod udlændinge bag lastbilrattet blev afgjort med bøder mod 59 bøder i 2018. 

Cabotagekørsel er, når udenlandske lastbiler fra lande som Polen, Rumænien og Litauen kører ind og ud af Danmark med varer. Det må de godt.

De må også gerne køre tre ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen, ellers kører de ulovlig cabotagekørsel - også kaldet piratkørsel.

Tungvognscentre tjekker

Det er politiets tre tungvognscentre i øst, nord og syd, der kontrollerer, at reglerne for cabotagekørsel i Danmark bliver overholdt.

Centrene peger samstemmende på, at de har intensiveret indsatsen i 2019, hvor politikerne med en ekstrabevilling på finansloven besluttede, at indsatsen mod social dumping skulle skærpes.

Tungvognscenter Syd er flittigst med bødeblokken med 59 sager afgjort med bødeforlæg i 2019. Men er i bund med antal sigtelser, som der var 10 af i 2019.

Vicepolitiinspektør Jesper Engelund fra Sydøstjyllands Politi, leder af Tungvognscenter Syd, mener, at jo færre sigtelser, jo bedre.

- Vi er meget grundige i vores kontroller, og vores fokus er på social dumping. Færre alvorlige sager og sigtelser viser, at kontrollerne virker - indsatsen virker også forebyggende. Jeg gætter på, at vognmændene efterhånden har fundet ud af, at vi holder klar til at kontrollere lastbilerne, så snart de kører over grænsen, siger han.

Samarbejde med de andre centre påvirker også antallet af sigtelser, pointerer han.

- Vi har for eksempel arbejdet sammen med Tungvognscenter Øst for nylig om en stor sag med mange sigtelser. Den kører Tungvognscenter Øst, så den ligger i deres system og ikke i vores, selvom firmaet har hjemme i Sønderjylland, forklarer han.

Mange sager afgøres med bøder

Han oplyser, at mange af sagerne er i den mindre grove kategori.

- For eksempel hvor der ikke er styr på dokumenterne i lastbilen, og det kan udløse en bøde. Men i grove tilfælde falder hammeren hårdere med op til fængsel, siger han og henviser til en sag i 2019.

En af de beslaglagte lastbiler i en sag om dokumentfalsk hos transportfirmaet H.P. Therkelsen.
En af de beslaglagte lastbiler i en sag om dokumentfalsk hos transportfirmaet H.P. Therkelsen.

Den sag gjaldt dokumentfalsk med fragtbreve i den sønderjyske transportvirksomhed H.P. Therkelsen, der er én af de største vognmænd. Sagen udløste allerede dagen efter tre straksdomme: En ansat blev idømt fire måneders betinget fængsel, og to chauffører fik 30 dages betinget fængsel. 

Vicepolitiinspektør Peter Stryhn, der er chef for færdselsafdelingen i Midt- og Vestsjællands Politi, pointerer, at indsatsen også er skærpet i Tungvognscenter Øst i 2019, hvor der var var 187 sigtelser i 2019. 

- Der kan være mange sigtelser i én enkelt sag mod det samme firma. Dem havde vi to af 2019, og det er noget af forklaringen på, at vi har forholdsvis mange sigtelser, siger Peter Stryhn.

Vognmand og chauffører fik kæmpebøder

Et andet eksempel på hård straf er fra Vejle, hvor en vognmand i 2019 blev idømt 70 dages betinget fængsel for at have medvirket til, at en af hans chauffører kørte på en anden persons førerkort. Vognmandens transportvirksomhed blev endvidere dømt for chaufførens overtrædelser med en bøde på 786.000 kroner.

Chaufføren blev idømt 70 dages betinget fængsel plus en bøde på 317.500 kroner for massive overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. 

Et andet og helt aktuelt eksempel er fra Nordjylland, hvor Tungvognscenter Nord 31. januar 2020 kontrollerede en estisk og lettisk lastbil.

De to lastbiler fik bøder på 105.000 kroner og 106.000 kroner primært for at overtræder reglerne for køre-/hviletid. Begge chauffører skal nu for retten med krav om frakendelse af førerretten til lastbil, oplyser lederen af Tungvogncenter Nord, politikommissær Claus Kjær-Pedersen.

- Bøderne blev tildelt, fordi chaufførerne fulgte efter deres lastbiler i personbil, når de ikke selv kørte lastbilen. Dette betragtes ikke som hviletid, understreger Claus Kjær-Pedersen.