Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Odense er i top. Brønderslev er i bund. Tjek om din kommune forpligter leverandører til at tilbyde ansatte løn- og arbejdsforhold, der svarer til det pågældende arbejdsområde.

Selvom Brønderslevs borgere bor langt fra Guldborgsunds indbyggere, har de ifølge en ny rapport noget vigtigt tilfælles:

Deres kommuner er lige dårlige til at bruge arbejdsklausuler mod social dumping.

Det skriver kommunikations- og analysebureauet Advice i en ny rapport om brugen af sociale klausuler. Rapporten er udarbejdet til 3F. Arbejdsklausuler forpligter leverandøren til at tilbyde sine ansatte løn- og arbejdsforhold, der svarer til det pågældende arbejdsområde.

Nordjyderne og øboerne udgør den absolutte bundprop i undersøgelsen, hvor de scorer 0 point af 100 mulige.

Pointene gives for omfanget af arbejdsklausuler og den efterfølgende kontrol med, at klausulerne bliver overholdt.

På førstepladsen ligger socialdemokratiske Odense efterfulgt af konservative Gentofte med henholdsvis 98 og 96 point.

Ifølge Henning Overgaard, forbundssekretær i 3F, viser de forskellige partifarver blandt topscorerne, at arbejdsklausuler ikke afgøres af politisk overbevisning.

- Det handler i stedet om, hvorvidt kommunen ønsker at tage ansvar for ordnede forhold og for fair konkurrence, eller om de ikke gør det, siger han.

 

 

3F: Vi mangler kontrol

Rapporten viser også, der stadig er meget at gøre for kommunerne, hvis de vil undgå social dumping, mener Henning Overgaard.

Han sammenligner de manglende kontrolbesøg og sanktioner med, at Fødevarestyrelsen ikke fører tilsyn med restauranterne.

- Eller forestil dig, at politiet ikke tjekkede hastigheden på motorvejene. Når ingen fører tilsyn med arbejdsklausulerne, så spiller vi hasard med danskernes arbejdsliv og lovlydige firmaers konkurrencekraft, siger han.

Samme melding lyder fra Morten Frihagen i Dansk Håndværk. Han mener, at kommunerne hverken har viden eller værktøjer til at håndhæve kontrollen.

- De tager ikke ansvar for kontrollen, og så bliver det jo lidt symbolpolitik, når de laver en klausul, siger han.

 

DI: Kontrol ude af proportion

Modsat 3F og Dansk Håndværk er arbejdsgiverorganisationen DI modstandere af arbejdsklausuler.

De mener, at området allerede er reguleret af fagforeninger og arbejdsgivere gennem overenskomster og den danske model, siger underdirektør for personalejura Christoffer Skov:

- Med arbejdsklausuler risikerer vi at straffe virksomheder med overenskomst to gange. Først med de sanktioner som ligger i klausulen og bagefter i det fagretlige system, siger han.

Han nævner videre at kravene til kontrol og dokumentation ofte er helt ude af proportioner og forskellige fra kommune til kommune.

- Så virksomhederne skal hele tiden forholde sig til nye regler. Det er svært at manøvrere i for virksomhederne, siger han.

KLIK PÅ KORTET, OG SE DIN KOMMUNE

Artikelen er redigeret 28/09-17: I den oprindelige artikel stod Herlev Kommune omtalt som en kommune med nul point i undersøgelsen fra Advice. Men tallet i rapporten var forkert. Derfor er Herlev ikke længere omtalt i artiklen.