Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere firmaer frygter, at det Uber-lignende selskab Bolt vil skabe dårligere forhold for madbude. Sammen med 3F efterspørger flere selskaber ordnede forhold.

Forventningen er, at Bolt rykker ind på det danske madleveringsmarked i løbet af sommeren.
Bolt.eu / Press Photo

Når den estiske taxi-app Bolt formentlig begynder at levere takeaway i Danmark til sommer, vil de efter alt at dømme benytte samme model med freelance-bude som Wolt og Hungry.

Sådan fungerer deres platform i de 40 andre lande, hvor Bolt er til stede med deres Uber-lignende app, viser en gennemgang, som Fagbladet 3F har lavet.

Hos Bolt tilbyder chauffører og madbude deres arbejdskraft på platformen uden at have de almindelige arbejdstagerrettigheder som feriepenge, pension eller løn under sygdom.

Derfor er forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe, John Bondebjerg, klar til at tage imod Bolt, når de kommer til Danmark.

- Vi vil efter bedste evne få dem fanget an og hevet med til forhandlingsbordet, men det virker som en tsunami med alle de selskaber, der starter op for tiden, siger John Bondebjerg.

Han mener, at Bolt og alle andre selskaber med såkaldte selvstændige bude burde begynde at tilbyde ordentlige arbejdsvilkår.

- Vi synes, at det er en forkert udvikling på arbejdsmarkedet, fordi budene ikke har de selvstændiges rettigheder og muligheder, men i virkeligheden er falske selvstændige, siger han.

Har prøvet det før

For fem år siden forsøgte Bolt at komme ind på taxi-markedet i Danmark under navnet Taxify. I et interview med Fagbladet 3F dengang fortalte den nuværende direktør, Martin Villig, at ambitionen var at skabe job til ‘tusindvis af arbejdsløse immigranter.’ Den udmelding giver John Bondebjerg ikke meget for.

- Det er ikke noget godt tilbud at give masser af folk arbejde, men ingen rettigheder, siger Bondebjerg.

På Malta har flere af de solo-selvstændige Bolt-bude brokket sig over at tjene helt ned til 20 kroner i timen, efter at Bolt skar ned i deres indtjeningsmodel. Bolt kvitterede med at udelukke budene fra platformen.

Hos Just Eat, der har tegnet overenskomst med 3F for deres bude, finder direktøren det interessant at se, hvilken ansættelsesmodel Bolt vil tilbyde budene.

- Vi tror, at det at have fastansatte bude med ordnede forhold gør det lettere for os at tiltrække og fastholde gode medarbejdere – og i sidste ende giver bedre kvalitet og en bedre kundeoplevelse for både vores restaurantpartnere og slutkunder, siger Just Eats direktør, Carsten Boldt, i et skriftlig citat til Fagbladet 3F.

Levering af takeaway udgør stadig kun 10 procent af Just Eats forretning, mens de resterende 90 procent tjenes hjem, når kunder bestiller på deres hjemmeside. Her er det ofte restauranterne selv, der leverer maden. Derfor er Just Eat ikke så bekymrede for Bolts entré i Danmark.

- Vi tager Bolt seriøst, ligesom vi gør med alle vores konkurrenter, men de kommer formentlig primært til at konkurrere med os på vores delivery business i de større byer, siger Carsten Boldt.

Bolt kan sænke standard

Hos Wolt, som målt i antal madbude er de største inden for levering af takeaway, ønsker de ikke at kommentere Bolts kommende lancering, skriver deres kommunikationschef, Tine Schou.

Hos den nye danske madleveringsplatform Waiteer tror direktøren, Søren Ib Sander, at Bolt vil forsøge at underbyde markedet.

- De kommer for at underbyde markedet og konkurrere på prisen med Wolt. Det kan de kun ved at bruge den billigste model. Vi mener ikke, at det er den rigtige vej at gå, siger Søren Ib Sander.

Waiteer har ansat deres bude, men har fortsat ikke tegnet overenskomst med 3F. Alligevel mener direktøren, at ordentlige arbejdsvilkår er vejen frem.

- Vi vil gerne være den foretrukne spiller, hvor man kan handle med god smag i munden, fordi vi har ordnede arbejdsvilkår for vores ansatte. Det tror vi på den lange bane vil betyde noget for danskerne, siger Søren Ib Sander.

13:24 - 7/5: Fagbladet 3F har præciseret, at Wolt er det største firma inden for levering af takeaway målt i antal madbude.