Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Regeringen bør udøve et aktivt ejerskab i SAS, hvor ansatte mener, at det står særdeles sløjt til.

Den danske stat og svenske stat ejer hver især 22 procent af aktierne i SAS og er de største aktionærer.
Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

SAS-ledelsen er gået for langt i sit fokus på at skære omkostninger, og det presser de ansatte, der melder om historisk dårlig trivsel og arbejdsmiljø.

For at rette op på situationen må regeringen tage en mere aktiv rolle via sin position som medejer af flyselskabet.

Sådan lyder det fra en lang række personalegrupper fra SAS i et brev, der er stilet til statsminister Mette Frederiksen (S), finansminister Nicolai Wammen (S) og fungerende beskæftigelsesminister Mattias Tesfaye (S).

- Vi skriver til jer med en bøn om, at I tager et mere aktivt ejerskab i SAS.

- Vores alle sammens flyselskab presser sine ansatte på en måde, som ikke kan være et statsejet selskab værdigt. Derfor ser vi os nødsagede til at rette henvendelse til jer som de ansvarlige ejere, skriver de ansatte.

Brevet er blandt andet underskrevet af Dansk Pilot Forening, Cabin Attendants Union, som er for kabineansatte, og HK Luftfart SAS.

Den danske stat og svenske stat ejer hver især 22 procent af aktierne i SAS og er de største aktionærer.

De ansatte skriver i brevet, at "i et statsejet selskab er udviklingen altid en konsekvens af politiske valg".

- Hvis man putter så mange milliarder kroner i en virksomhed, ville jeg da ikke stå og se på, at de ansatte bliver behandlet skidt. Derfor mener jeg, at man som delvis ejer har et klart ansvar for at gå ind og se på, hvad der foregår, siger Henrik Meiner, der er fællestillidsrepræsentant hos HK Luftfart.

Den seneste aktuelle strid, der har været fremme i pressen, er gået på, at SAS ifølge de ansatte er løbet fra en aftale ved ikke som det første at genansætte de piloter og kabineansatte, der blev fyret under corona-krisen.

Det tager udgangspunkt i, at SAS har etableret nye produktionsselskaber med billigere overenskomster.

Det betyder, at opsagte ansatte ikke automatisk har ret til at blive genansat i de nye selskaber.

- Ingen har haft blik for de negative konsekvenser, som SAS’ fragmentering af selskabet over en årrække har betydet.

- Ingen har haft blik for den løbende udhuling af arbejdsvilkårene for vores kolleger.

- Og ingen har haft blik for, hvordan SAS finder på stadigt mere kreative virksomhedskonstruktioner, som udnyttes til at presse vores kolleger på alle niveauer i organisationen, skriver de SAS-ansatte.

Hos SAS forlød det i sidste uge fra koncerndirektør Simon Pauck Hansen, at “der findes ingen garantier for ansættelse i SAS”.

Det styres af virksomhedens behov og markedets udvikling.

- Pandemien har været utrolig langstrakt, og det har været en utrolig hård periode for alle i industrien, sagde Simon Pauck Hansen.

Han sagde samtidig, at de nye produktionsselskaber blev oprettet inden corona-pandemien.

- Vi ser, at det er vores mulighed for på danske, overenskomstdækkede vilkår at kunne begynde nu at ansætte medarbejdere i Danmark og også hjemtage visse arbejdspladser, som lå i udlandet inden pandemien.

- Det er det, vi nu langsomt begynder på i sammenhæng med genrejsningen af luftfarten, sagde Simon Pauck Hansen.

Brevet bliver afleveret klokken 11 torsdag på Christiansborg, hvor repræsentanter og medlemmer af de fagforeninger, der har underskrevet brevet, vil demonstrere.

Ritzau forsøger at få en kommentar fra regeringen.

/ritzau/