Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Knap 13 timer varede arbejdsnedlæggelsen blandt SAS-ansatte i Københavns Lufthavn torsdag. De ansatte er utilfredse med kaos omkring vagtplaner. Parterne går nu til forhandlingsbordet i forsøg på at finde løsninger.

Strejken blandt SAS-ansatte er slut, men passagerer kan stadig forvente forsinkelser og længere ventetid på bagage her i weekenden.
Joachim Rode (arkiv)

Torsdag klokken 21 begyndte bagageportører i SAS Ground Handling (SGH) igen at laste og losse fly med kufferter. Dermed sluttede en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, som begyndte klokken 8.15 samme dag. Den førte til flere forsinkelser for SAS-fly og øget ventetid på bagage dagen igennem.

Årsagen til strejken var, at de ansatte er utilfredse med ændringer i deres vagtplaner. Fagbladet 3F erfarer, at bagageportørerne før fik deres vagtplaner et halvt år i forvejen. Det har SAS ændret, så de nu kun kun kender deres arbejdstider én måned frem i tiden. Og selv med den korte frist bliver de alligevel ofte ændret, ligesom de ikke længere har fri hver anden weekend.

- Det er vigtigt at kende arbejdstiden et stykke tid i forvejen, så man kan planlægge i forhold til sit privatliv. Jeg har forstået, at der nu er en aftale om, at ledelse og klubben vil forsøge at finde gode og holdbare løsninger, hvor begge parter kan se hinanden. Jeg håber, at det kan mindske de store frustrationer om vagtplaner, der har været, siger Jane Norman Larsen, næstformand i 3F Kastrup. 

Vil have solnedgangsklausul

Arbejdsnedlæggelsen kommer under en måned efter, at lufthavnsarbejdere senest har strejket. Det skete i protest mod, at SAS har opsagt lokalaftaler og nu ensidigt har bestemt, at nyansatte i SGH skal gå til en løn 10 procent lavere end i dag.

SAS argumenterer for, at det er nødvendigt at spare i forhold til den øgede konkurrence i luftfarten og den lavere trafik på grund af corona.

Fra Ekspeditionsarbejdernes Klub, der organiserer 3F’erne i SGH, lyder kritikken, at der ikke er en “solnedgangsklausul”, hvor man kommer tilbage til de tidligere vilkår, når danskerne for alvor begynder at flyve igen.

SAS: Dybt beklageligt

Midlertidig pressechef hos SAS, Alexandra Lindgren Kaoukji, glæder sig over, at de ansatte er tilbage på arbejde, men hun synes, at det er “dybt beklageligt,” at lufthavnsarbejderne valgte at bruge en metode som overenskomststridig arbejdsnedlæggelse.

- Vi beklager, at vores passagerer blev ramt af forsinkelser og ombookede fly midt i sommerferien. Særligt i disse ferietider, hvor de endelig kan komme ud at flyve igen. Det kommer til at have en effekt på trafikken her i weekenden med mindre forsinkelser og en del for sent ankommet bagage, men vi arbejder hårdt på at få det hele løst, så hurtigt vi kan, lyder det i en skriftlig kommentar.