Det er ikke lykkedes 3F og arbejdsgiverne at blive enige om en aftale, som skal gøre op med de omstridte nultimerskontrater i transportbranchen.
Meget tyder på, at de udskældte nultimerskontrakter for chauffører i turistbusser, taxaer og flextrafik får lov til at bestå indtil videre.
Forhandlingerne om nye overenskomster mellem 3F Transport på den ene side og arbejdsgiverne i Dansk Erhverv og DI på den anden, er nemlig brudt sammen.
Det skriver A4 Overenskomst.
Dermed er der stor sandsynlighed for, at fagbevægelsen ikke kommer igennem med en af sine mærkesager. Og det ærgrer Jørn Hedengran, forhandlingssekretær i 3F Transport:
- Reelt set var der kun én ting på bordet, og det var nultimerskontrakter. Vi har måttet erkende, at vi var for langt fra hinanden. Vi bliver ikke enige om en aftale, siger han til A4 Overenskomst.
I mæglingsskitsen
Overenskomsten står nu til at blive samlet op af den mæglingsskiste, som forligsmand Jan Reckendorff begynder at forhandle på plads med DA og FH tirsdag.
Et opgør med nultimerskontrakter kan også komme via EU’s arbejdsvilkårsdirektiv, som snart skal implementeres her i landet.
Hverken Dansk Erhverv eller DI ønsker at kommentere sammenbruddet over for Fagbladet 3F med henvisning til igangværende forhandlinger.