Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Østre Landsret har afgjort, at en principiel sag med krav om millionerstatning til underbetalt Ikea-chauffør skal føres i Danmark og ikke i Slovakiet, som den slovakiske arbejdsgiver havde krævet. Det har stor betydning for sagens udfald, vurderer advokat.

Ikea-chauffør Emilian Tudor Jetzi kræver 1,8 millioner kroner efter underbetaling.
arkiv

En principiel retssag om millionunderbetaling af en Ikea-lastbilchauffør, der kan bane vejen for lignende krav fra andre chauffører i EU, skal føres i Danmark efter dansk lov og ikke i Slovakiet.

Sagen startede i retssystemet sidste år, hvor Københavns Byret afgjorde, at sagen om den rumænske langturschauffør Emilian Tudor Jetzi, der kørte Ikea-varer i Norden, skal føres i en dansk retssal.

Men det ville chaufførens slovakiske arbejdsgiver, Bring Trucking a.s., ikke finde sig i og krævede at få sagen flyttet til en slovakisk retssal.

Det krav har Østre Landsret nu taget stilling til og afvist med en stadfæstelse af byrettens afgørelse: Langturschaufførens jobmæssige tilknytning til Danmark er stor nok til, at sagen kan afgøres i retten i Danmark.

- Det har meget stor betydning for sagen, at den ikke flyttes til en slovakisk retssal, hvor der gælder helt andre regler, siger advokat Christian Riewe, der i samarbejde med 3F fører sagen på vegne af Emilian Tudor Jetzi med krav om dansk løn og lønefterbetaling på 1,8 millioner kroner.

Styrker chaufførens sag

Christian Riewe oplyser, at de love og regler, der bruges i retssager om løn og ansættelsesvilkår, hænger nøje sammen med, hvilket land sagen bliver ført i.

- Emilian Tudor Jetzi har været aflønnet efter slovakisk løn. Den er meget lavere end dansk løn, som vi kræver, fordi vi mener, at chaufførens base var i Danmark. Nu kommer sagen til at køre efter danske retsregler, som er anderledes end de slovakiske på området. Det styrker hans sag, siger Christian Riewe.

Efter landsrettens afgørelse kan byretten i København endelig tage stilling til det, som sagen egentlig handler om:

Om firmaet Bring Trucking a.s, der kører møbler for Ikea i Norden, kan slippe afsted med at betale slovakisk løn til sine rumænske chauffører, selvom de kun kører i Danmark, Sverige, Norge og Finland og aldrig transporterer gods i Slovakiet eller Rumænien. 

Det er sådan, chaufførjobbet var skruet sammen, har Emilian Tudor Jetzi tidligere forklaret i Københavns Byret.

Dom kan få stor betydning for transportbranchen

Christian Riewe pointerer, at sagen kan få stor betydning for transportbranchen i Danmark og EU, hvis chaufføren vinder sagen.

- En sådan dom vil bane vejen for en lang række ​​​​​lignende ​søgsmål fra andre østeuropæiske chauffører i Danmark og EU, siger han.

Bring Trucking er ejet af den norske stat, men Emilian Tudor Jetzi var formelt ansat i virksomhedens datterselskab i Slovakiet og på en slovakisk kontrakt, der udløste en løn på 381 euro om måneden. Den steg dog til 458 euro om måneden plus skattefrie kørepenge.

Arbejdede kun i Skandinavien

I retten oplyste Emilian Tudor Jetzi, at han aldrig kørte gods i Slovakiet i de seks år, han var ansat i firmaet. 

Han var kun i Slovakiet, når han sammen med tre til seks andre chauffører blev kørt med minibusser fra Bukarest i Rumænien til Slovakiet og videre til Danmark og Bring Truckings kontor og plads i Kastrup.

Bring Trucking a.s.’ danske advokat Thomas Ryhl, Njord Law Firm, København, siger, at ansættelseskontrakten er indgået i Slovakiet og er undergivet slovakisk lov.

- Det skal den være, når arbejdsgiveren er slovakisk. Kontrakten lever naturligvis op til de krav om blandt minimumsløn, ferie, afspadsering og overtidsbetaling, der gælder i Slovakiet, og det ville derfor være oplagt, at det var en slovakisk domstol, der skulle afgøre, om kontrakten er blevet fulgt i den rumænske chaufførs tilfælde, siger han og fortsætter:

- Nu bliver det så en dansk domstol  der skal vurderer, om slovakisk ret er blevet overholdt. Det ser jeg frem til at ytre mig om i byretten, siger Thomas Ryhl.