Gå til hovedindhold

Hvordan undgår man, at udenlandske lastbilchauffører kører rundt på danske veje til en løn langt under de danske chaufførers, spurgte 3F'eren Kim Volder. Nu har Fagbladet 3F taget hans spørgsmål videre til politikerne.

Skal det være EU, der skal løse problemet med social dumping på landevejene? Eller er der behov for indførelse af mindsteløn? Det spørgsmål vil politikerne forsøge at svare på.
Liselotte Sabroe / Scanpix

Valgkampens startsskud har lydt, og snart skal danskerne et smut ned til den lokale idrætshal eller forsamlingshus for at sætte deres kryds ved de politikere og partier, som skal tale deres sag i Folketinget.

I den forbindelse giver Fagbladet 3F ordet til 3F’s medlemmer for at spørge, hvad de synes, at valget skal handle om.

3F’eren Kim Volder efterlyser i valgkampen et større fokus på den sociale dumping, som han selv oplever på rastepladserne i sit job som lastbilchauffør.

Kim Volder har i otte år kørt tankvogn og har set, hvordan flere og flere af hans kolleger på vejen er udlændinge.

Når han spørger udenlandske kolleger på rastepladsen, hvad de tjener, så svarer de dårligst lønnede 1.000-1.300 euro om måneden, mens de lidt bedre lønnede tjener 1.800-2.000 euro om måneden.

Det er helt urimelige vilkår, udtaler Socialdemokratiets politiske ordfører Nicolai Wammen, da Fagbladet 3F møder ham til Dansk Erhvervs Årsdag i Øksnehallen.

- Jeg kan godt forstå, at han er frustreret. Det er et kæmpe problem, at der er nogle brodne kar i branchen, som har haft chauffører til at køre under helt forfærdelige forhold. Derfor er det vigtigt, at vi som samfund slår hårdt ned på det, siger han og tilføjer:

- Vi vil styrke indsatsen mod social dumping. Det gælder både politiindsats, arbejdsmiljø og skat. Så de, der snyder og udnytter udenlandsk arbejdskraft til skade for danske medarbejdere, skal ikke glæde sig til, hvis der kommer en socialdemokratisk regering.

Den danske stat kan dog ikke stå alene med udfordringen. Hvis udenlandske chauffører ikke skal køre rundt på danske landeveje til dumping-løn, kræver det også EU-lovgivning, fortæller S-ordføreren.

- Derfor skal det her problem angribes fra flere niveauer, siger han.

DF: En kontrakt på bordet

Dansk Folkepartis beskæftigelsesordfører, Bent Bøgsted, mener dog ikke, at EU-indblanding er den rette vej. Han fastholder, at indsatsen mod social dumping skal foregå inden for Danmarks grænser.

- Det er EU’s frie bevægelighed, der er problemet. Så er det den danske stats opgave at løse det. Og det gør vi ved at indføre skrappere regler for de danske vognmænd, der ønsker at gøre brug af udenlandske chauffører, siger Bent Bøgsted.

Men kræver problemet ikke, at EU melder sig på banen og får styr på lovgivningen, hvis vi i fremtiden skal undgå, at udenlandske chauffører udkonkurrerer de danske?

- Det vil nogen mene. Men problemet er ikke, at spanske chauffører med spanske arbejdsgivere kører i Danmark. Problemet er, at danske vognmænd hyrer billig udenlandsk arbejdskraft. Derfor er det også der, at vi skal sætte ind, siger han.

I Dansk Folkeparti vil man kæmpe for, at der bliver indført et skærpet opsyn med udenlandske lastbilchauffører og deres arbejdsvilkår.

Bent Bøgsted foreslår blandt andet, at de chauffører, der kører for danske vognmænd, skal kunne fremvise en kontrakt, der dokumenterer, at de arbejder under ordentlige vilkår.

- De skal kunne fremvise et gyldigt bevis for, at de kører til en løn, der svarer til overenskomsten på området. 

K: Mulighed for mindsteløn

Hos de Konservative spotter man en helt anden løsning. 

Her er beskæftigelsesordfører Anders Johansson parat til at lytte til forslag om indførelse af mindsteløn i Danmark

Det var statsminister Lars Løkke Rasmussen, der i et Facebook-opslag for første gang i starten af april luftede tanken om mindsteløn i landet. Og den idé tilslutter de Konservative sig. 

- Det ville gøre det langt lettere at kontrollere social dumping, forklarer Anders Johansson.

Han understreger dog, at det er essentielt at få arbejdsmarkedets parters opbakning.

- Og det ser det desværre ikke ud til, at vi får. Vi ønsker ikke at rykke ved det samarbejde, som staten har med arbejdsmarkedets parter. Derfor er forslaget heller ikke kommet længere, siger han.

Fagbladet 3F ville også gerne have haft en kommentar fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) til Dansk Erhvervs Årsdag, men det kunne ikke lade sig gøre.