Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

De nye initiativer, som skal sikre dansk løn for udenlandske chauffører, er de første skridt på vejen. Skal løndumping af chauffører udryddes i Europa, kræver det regulering fra EU. Og den er godt på vej.

Fagbladet 3F's afsløring af en slumlejr med filippinske chauffører hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg var en politisk øjenåbner, der både nåede til Bruxelles og til Christiansborg.
Privat

Dansk løn til chauffører i Danmark, uanset om de er danskere, filippinere, polakker - eller kommer fra et helt fjerde land.

Det er essensen i den aftale, som et stort flertal i Folketinget fremlagde onsdag formiddag.

Den sikrer, at alle chauffører, som kører bus- og godskørsel i Danmark, skal have en løn svarende til den mest repræsentative i branchen. Det vil også gælde udenlandske chauffører, der efter en tur til Danmark kører ture her i landet, såkaldt cabotagekørsel.

Det vil i praksis betyde, at de skal være omfattet af den største overenskomst i transporten. Og det er den, som 3F og DI har indgået.

Halvt stop for filippinerfinte

Men aftalen stopper ikke permanent social dumping på hverken danske eller europæiske landeveje. Den stopper også kun dele af den såkaldte filippinerfinte, hvor filippinske chauffører ved hjælp af polske arbejdstilladelser og skumle postkasseselskaber kørte til dumpingløn på danske og europæiske landeveje.

Af to grunde:

Dels fordi området i udgangspunktet er EU-reguleret. Den nye aftale gælder kun, indtil den nye vejpakke efter planen træder i kraft om et par år (se faktaboks).

Og dels fordi den danske regering selvsagt ikke kan lovgive om regler, der gælder uden for landets grænser.

Her er EU’s vejpakke central.

Vejpakken er vejen frem

Vejpakken er en stor samling af lovgivning, som er tæt på at blive vedtaget.12. december blev Kommissionen, EU-Parlamentet og transportministrene enige om en ny vejpakke i de såkaldte trilogforhandlinger. Den er i øjeblikket ved at blive bekræftet i de tre institutioners respektive baglande.

Planen er, at vejpakken vil komme til at gælde i Danmark i løbet af de kommende år. Indtil da gælder de regler, som blev fremlagt i Beskæftigelsesministeriet i dag.

Her er de vigtigste punkter i den kommende vejpakke:

Udstationering

Chauffører, der kører cabotagekørsel, kombineret transport og tredjelandskørsel er omfattet af udstationeringsregler. Det betyder dansk løn, når en bulgarsk chauffør kører i Danmark. Og dansk løn i Danmark og svensk løn i Sverige, når en bulgarsk chauffør kører mellem Danmark og Sverige.

Cabotage

Udenlandske lastbiler må fortsat køre tre ture med gods i Danmark i løbet af maksimalt syv dage. Men når de har kørt i den periode, må de ikke køre ind i Danmark igen før efter fire døgn. Lastbiler skal til deres hjemland hver ottende uge.

Køre/hviletid

Nuværende regler vil fortsat gælde for chauffører, der kører national transport. Reglerne bliver mere fleksible for internationale chauffører.

Bedre kontrol

Digitale tachografer registrerer hastighed samt køre- og hviletid, hvilket giver politi bedre mulighed for at tjekke, om regler overholdes.

Postkasseselskaber

Bekæmpes med blandet andet krav om registreringspligt og dokumentation vedrørende etablering, kapitalkrav og bankgarantier.