Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Overraskende mange undgår at betale, når de klager over en parkeringsafgift. Problemerne opstår især inden for tre områder. Ta’ dig tid, når du parkerer bilen.

Over 2.000 klagede i fjor til Parkeringsklagenævnet, og det giver tit resultat.
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Kender du ærgrelsen over at komme tilbage til en bil, hvor der sidder en kontrolafgift eller bøde i vinduesviskeren? Mange hidser sig op og synes, det er megauretfærdigt. Men parkeringsafgifterne og bøderne kan faktisk forebygges og undgås – eller du kan slippe for at betale.

Hvis du efter at have sundet dig stadig synes, at afgiften eller bøden er unfair, så skal du straks på stedet begynde at samle beviser. Mange gange ved at tage billeder med mobiltelefonen.

Det kan nemlig ofte betale sig at klage over en parkeringsafgift.

Ved flere end halvdelen af de sager, som nåede til Parkeringsklagenævnet i fjor, fik bilisten noget ud af at brokke sig. Især ved, at parkeringsselskaberne pludselig dropper kravet, inden der træffes en afgørelse. Det er væsentligt flere end i andre ankenævn, for eksempel inden for forsikring eller banker.

I første omgang skal utilfredse brokke sig direkte til parkeringsselskabet. Ingen ved, hvor mange der får ret allerede på det tidspunkt.

- Men selskaberne har ingen interesse i, at folk skal klage videre til Parkeringsklagenævnet. Så skal selskaberne nemlig betale et gebyr, hvis de opgiver sagen på det tidspunkt, eller hvis de taber, siger sekretariatschef Dennis Svoldgaard Laue fra Parkeringsklagenævnet.

Tjek stedet ved parkering

  • Mange parkeringsafgifter skyldes, at vi har for travlt, når vi stiller bilen fra os. Brug lidt tid på at orientere dig.
  • Står der skilte, så læs grundigt, hvad de siger. Bliver bilen automatisk fotograferet ved indkørsel, så tjek, hvornår der skal betales og andre regler.
  • Er der tidsbegrænset parkering, så kast et øje på, om p-skiven på bilen står korrekt.

Undersøg straks gerningsstedet

  • Kommer du tilbage til en bøde eller en parkeringsafgift, så tag en dyb indånding og tæl til ti. Kom ned på jorden, men mener du derefter stadig, at det er uretfærdigt, så skal du indsamle beviser.
  • Tjek bonen fra parkeringsvagten grundigt for, hvilke regler du angiveligt har overtrådt.
  • Vær lidt kritisk over for dig selv – har du dummet dig, så er det ærgerligt. Grundløse klager giver ingen gevinst, men bare ekstra frustrationer.

Ta’ billeder

  • Virker parkeringsbøden forkert, så er det vigtigste bevismiddel billeder, som er optaget med det samme. Fotografér bilens placering, skilte, p-billet, p-skive eller andet.
  • Har du overset et skilt, så vis hvordan det så ud, da du kørte ind på pladsen, og hvordan man nemt overser parkeringsbegrænsningerne.
  • Er det noget med parkeringsskiven og måske viseren på den, som står mellem to klokkeslæt eller andet, så vis med billedet, at kontrolløren har set forkert.

Klag til selskabet

  • Du skal i første omgang brokke dig til parkeringsselskabet. Skriv til dem og send dit bevismateriale med.
  • Bed om at få tilsendt parkeringsselskabets dokumentation.
  • Selskabet må ikke kræve penge for at behandle din klage.

Klag til ankenævnet

  • Hvis parkeringsselskabet afviser din klage, eller hvis du ikke hører fra dem inden for tre måneder, så kan du gå til Parkeringsklagenævnet.
  • Det koster 175 kr. at klage.
  • Du får gebyret tilbage, hvis du får medhold på den ene eller anden måde.

Pas på skiltningen

  • Et af de tre steder, hvor der kommer flest klager, er over skiltningen på parkeringspladsen.
  • Står skilte med parkeringsregler, så de er synlige ved indkørsel og også i mørke og ved dårligt vejr? Hvis de er nemme at overse, kan du stå godt med en klage.
  • Er teksten på skiltene klare og nemme at forstå? Hvis formuleringen let kan misfortolkes, hjælper det i en klagesag.

Problemer med p-skiver

  • P-skiver giver anledning til mange klager.
  • Mange bilister tror, at de kan lægge en håndskrevet seddel i forruden, hvis de ikke har en fungerende p-skive, men en landsretsdom siger, at det ikke rækker. Find et andet sted at parkere.
  • Det hjælper heller ikke at klage, hvis der har ligget to p-skiver i bilen, som har vist forskellige tidspunkter.

Problemer ved automatisk registrering

  • Hver femte sag hos klagenævnet i fjor handlede om de systemer, der bliver stadig mere udbredt, hvor biler registreres automatisk, når de kører ind, eller hvor en app eksempelvis selv foreslår, hvilket område der parkeres i.
  • Nogle apps kan have et upræcist gps-system, så den foreslår forkert område – tjek selv, at området er korrekt. Det er bilistens ansvar, så at klage hjælper ikke.
  • Nogle indkørselssystemer indebærer, at man skal betale, inden man kører ud, men bilister misforstår og betaler, når de er kørt ind. Læs beskrivelsen grundigt.

Kilder: Parkeringsklagenævnet, sekretariatschef Dennis Svoldgaard Laue mv.