Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ultrabillige flybilletter har langt fra været allemandseje til alle tider. For 20 år siden kostede en billet til London flere tusind kroner og var forbeholdt en eksklusiv skare. I dag kan det gøres langt billigere. Fagbladet 3F forklarer, hvordan det er blevet muligt.

Takket være ændringer i reglerne for, hvilke ruter flyselskaber må flyve, og hvilke priser de må sætte på billetterne, har selskaber som Ryanair og Wizz Air kunnet vokse sig gigantisk store.
FOTO: Joachim Rode

Uhyggeligt billige flybilletter har gjort rejser til nær og fjern tilgængelige for almindelige mennesker. De billige billetter står dog ofte på skuldrene af dårlige løn- og ansættelsesvilkår for de ansatte. Hvordan er det kommet så vidt?

Egentlig var Ryanair magen til flertallet af flyselskaber, da Tony Ryan stiftede selskabet i 1985. Der var champagne, businessclass og en presset bundlinje. I starten af 1990’erne var kassen tom. Redningsforsøget blev et helt nyt koncept: Lavprisfly.

Inspirationen blev hentet fra Southwest Airlines i USA. Alt fryns blev smidt over bord og omkostningerne høvlet i bund til fordel for billige billetter til de rejsende.

EU gav frit spil

Konceptet viste sig hurtigt populært blandt passagererne. Men der var strenge regler for, hvilke ruter selskabet måtte flyve. Det begrænsede konkurrencen fra discount-opkomlingen til et hjørne af Europa med udgangspunkt i hjemlandet Irland.

Op gennem 1990’erne blev reglerne ændret. I 1997 fik Ryanair, EasyJet og for den sags skyld alle andre flyselskaber grønt lys til at flyve frit i hele EU. Også reglerne for, hvad en billet skulle koste, blev helt fjernet.

Ryanair fløj første gang til Danmark og Aarhus i 1999.

Ryanair var det første flyselskab, der fik succes med lavprisflyvninger i Europa.
Ryanair var det første flyselskab, der fik succes med lavprisflyvninger i Europa. FOTO: Polfoto/Arkiv

Blandt de største

Kombinationen af et blotlagt Europa, billige billetter og lave omkostninger betød, at Ryanair på få år blev blandt de største flyselskaber i Europa.

Ruterne blev koncentreret omkring mindre lufthavne, hvor lufthavnschefens tørst for nye ruter kastede store tilskud af sig til Ryanair. Ledelsen i Ryanair var ej heller sen til at udnytte flybranchens krise i månederne efter terrorangrebet 11. september 2001, hvor der blev købt stort ind med klækkelig rabat hos flyproducenten Boeing.

Selskabets succes lagde pres på gamle selskaber som SAS og blev inspirationskilde for mange andre.

I Danmark gjorde Sterling forsøget med lavpris omkring årtusindskiftet, og i starten af 00’erne meldte både Norwegian og Wizz Air sig også på lavprisscenen. Imens de to sidste har opnået succes, endte Sterling sine dage i en økonomisk mavelanding i efteråret 2008.

Næstefter Ryanair er EasyJet og Norwegian de største lavprisflyselskaber i Europa. EU's ændringerne i reglerne for, hvilke ruter flyselskaberne må flyve, har været vital for selskabernes succes.
Næstefter Ryanair er EasyJet og Norwegian de største lavprisflyselskaber i Europa. EU's ændringerne i reglerne for, hvilke ruter flyselskaberne må flyve, har været vital for selskabernes succes. FOTO: Polfoto/Arkiv

Både EasyJet, Norwegian og Wizz Air er i høj grad lykkedes med at vokse sig store ved at følge samme forretningsmodel som Ryanair i Storbritannien, Skandinavien og Østeuropa, hvor de især i de tidlige år har kunnet konkurrere alene mod de gamle og dyre selskaber.

Kritiske arbejdsforhold

Allerede i 1998 gjorde de irske fagforeninger et indgående forsøg på at sætte Ryanair stolen for døren, da bagagearbejderne gik i strejke mod selskabet for bedre løn.

Ryanair lykkedes imidlertid med at skabe et eftertrykkeligt eftermæle som fagforeningsmodstander og knuse en enhver organiseringstrang. Bagagearbejdernes strejke blev afviklet med den irske regering som mellemmand, og enden på begivenheden blev et Ryanair uden overenskomst.

Det irske lavprisselskab fik dermed så godt som frit spil på løn- og ansættelsesvilkår - stik modsat SAS’ lange traditioner for gode overenskomster.

I modsætning til Danmark står fagforeningerne ikke stærkt i flere af de østeuropæiske lande, som eksempelvis Wizz Air har slået sig ned i. Det har gjort det nemt for selskabet at ansætte unge stewardesser og piloter på selskabets præmisser.

Ryanair til Danmark

I 2012 valgte Ryanair for første gang at åbne en base i Danmark. Billund Lufthavn. Efter flere tilløb opgav fagbevægelsen at få selskabet til at tegne overenskomst. Ryanair var simpelthen for vigtig en kunde i lufthavnen, og de ansatte var bange for at miste deres job.

En samlet fagbevægelse i Danmark fik effektiv sat stop for Ryanairs planer om danske ansatte uden overenskomst.
En samlet fagbevægelse i Danmark fik effektiv sat stop for Ryanairs planer om danske ansatte uden overenskomst. FOTO: Polfoto/Arkiv

Anderledes gik det, da selskabet i 2015 realiserede planerne om en base i København:

Kort tid efter, at Københavner-basen var bebudet, blæste den lille fagforening Flyvebranchens Personale Union med 3F i ryggen til konflikt mod Ryanair.

Der skulle dog gå næsten ni måneder, før det juridiske var på plads. 1. juli 2015 afsagde Arbejdsretten en historisk dom: Det er helt okay for den danske fagbevægelse at konflikte mod Ryanair, indtil selskabet tegner overenskomst. 14 dage senere tog Ryanair konsekvensen på sin egen måde og lukkede deres baser i først København og siden Billund.

Sejren gav genlyd internationalt: Det var første gang, at det af egen kraft var lykkedes en fagforening at få Ryanair til at opgive deres baser. Sagen demonstrerer imidlertid også en stor udfordring med at sikre ordnede forhold i Ryanair.

Det frie marked i EU gør det let for Ryanair at lukke ned i et land og åbne i et andet, hvor fagforeningsmodstanden er mindre eller helt fraværende.

(artiklen fortsætter neden for grafikken)

Lavpris ikke lig rod i arbejdsforhold

Selvom både Ryanair og Wizz Air har gjort deres for at gøre lavprisfly til synonym for dårlige arbejdsforhold, er der undtagelser.

Europas næststørste flyselskab, EasyJet, har overenskomst med sine ansatte. Selskabet beviser dermed, at overenskomst ikke er uforeneligt med lavprisfly.

Selskabet har ingen baser i Danmark og dermed ikke overenskomst med danske fagforeninger.