Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der kommer til at mangle faglærte chauffører i fremtiden. Ny analyse peger på, hvordan et meget stort frafald blandt transportlærlinge kan mindskes. Men ikke alle falder fra. For eksempel chaufførlærling Lina Hansen, der har stor gavn af mentorordning.

Men der findes også unge, der aldrig kunne drømme om at hoppe fra uddannelsen. Det gælder for eksempel 23-årige Lina Hansen, der i lære som chauffør. FOTO: Frode Laursen A/S.
Privat foto

Danmark kommer til at mangle faglærte chauffører i fremtiden, og det kommer til at ramme samfundet hårdt, fastslår TUR – Transporterhvervets Uddannelser – der derfor har fået lavet en større analyse om frafald på transporterhvervets uddannelser.

Det fremgår blandt andet af analysen, at cirka halvdelen af eleverne på vejgodstransportuddannelsen i dag falder fra, mens det for 10 år siden kun var hver femte kommende lastbilchauffører, der aldrig fuldførte uddannelsen. 

Men der findes også unge, der aldrig kunne drømme om at hoppe fra. Det gælder 23-årige Lina Hansen, der i lære som chauffør hos transport- og logistikvirksomheden Frode Laursen A/S i Hinnerup i Midtjylland.

 - Jeg elsker at sidde bag lastbilrattet, siger Lina Hansen, der har været meget glad for at have en erfaren, faglært chaufførkollega tilknyttet som mentor, som hun kan ringe til nat og dag og spørge om hjælp.

Peger på flere løsninger 

TUR’s analyse peger på forskellige indsatser, der kan få flere unge til at blive faglærte lager- og logistikoperatører, kranførere, togklargørere og chauffører og lægger op til, at det er op til transportbranchen, fagbevægelsen og erhvervsskolerne at sikre, at lærlingene bliver på uddannelsen og ender med et svendebrev.

Blandt indsatserne er netop mere og bedre vejledning, mere praksisnær undervisning, bedre sammenhæng mellem skole- og lærlingeforløb samt forberedelse af de unge til at komme ud på arbejdsmarkedet.

Formand i TUR og forhandlingssekretær i 3F Transport, Kim Poder, ser fortrøstningsfuldt på analysens resultater.

- Jeg håber, at branchen bliver bedre til at tage ansvar for de unge, så de føler, at de har en fremtid i transportbranchen. Det handler om at se den enkelte lærlings udfordringer og hjælpe bedst muligt, siger Kim Poder.

Han bakkes op af Michael Boas Pedersen, der er næstformand i TUR og chefkonsulent i Dansk Industri.

-  Med analysens resultater i hånden kan vi derfor kun være optimistiske. Nu har vi fået helt konkret viden om, hvor vi skal sætte ind for at fastholde eleverne i deres uddannelsesvalg, siger Michael Boas Pedersen.

TUR og arbejdsmarkedets parter vil nu se nærmere på forslagene, inden de beslutter sig for, hvor der skal sættes ind.

Lina tog springet op i førerhuset

Det lå ikke i kortene, at Lina Hansen skulle være lastbilchauffør – interessen for transportbranchen kom stort set ud af det blå. Ingen i hendes familie er lastbilchauffører, og hun havde intet kendskab til branchen overhovedet, før hun søgte ind som chaufførlærling hos Frode Laursen A/S, hvor hun startede i januar 2020.

Hun er uddannet salgsassistent i Rema1000 og var kørt lidt død i det, som hun siger.

- Der skulle ske noget, så jeg sprang bare ud i noget nyt. Det kan jeg godt lide. Og det var et 100 procent rigtigt spring. Det er noget af det mest fantastiske at sidde bag rattet med masser af hestekræfter under speederfoden, siger hun.

Det var dog nervepirrende første gang, hun steg op i førerhuset.

- Hvordan skulle jeg nogensinde kunne manøvrere det store skrummel rundt? Jeg kom så meget ud af min komfortzone, men man lærer det hurtigt, og i dag er det som et køre en personbil, fortæller hun. 

Veninde faldt fra på chaufføruddannelsen

Men hun pointerer, at ikke alle falder så hurtigt til som hende. En af hendes veninder startede også som chaufførlærling, men hun droppede ud i starten af læretiden.

- Det var for overvældende for hende, at jobbet er så selvstændigt, som det er. Det kunne hun ikke tackle, men firmaet hjalp hende heldigvis med at skifte spor, så hun bliver udlært på lager med speciale i transport i stedet for, siger Lina Hansen, der selv har stor glæde af mentor-ordningen i firmaet.

- Er der noget, ringer jeg til ham. Det betød rigtig meget især i starten, hvor man er mere usikker og nogle gange tænker: Hvad fanden gør jeg lige i den her situation, siger Lina Hansen, der snart selv er en af de “voksne”.

Hun får sit svendebrev før sommer næste år, og nu er det hende, der er begyndt at give de nye chaufførlærlinge gode råd.

- Jeg kan godt lide ansvaret, siger Lina Hansen.

Tackler nemt mandeverden   

Hun synes ikke, at det er svært at være kvinde i den mandeverden, som transporterhvervet stadigvæk er.

- Inden jeg startede, frygtede jeg godt nok lidt, hvordan de andre chauffører ville se på mig: En kvinde i starten af tyverne og 161 centimeter høj. Hvad skulle jeg lige hos dem? Men altså, jeg er lidt af en drengerøv og samtidig sønderjyde, så jeg kan sgu godt svare for mig, og det fandt kollegaerne hurtigt ud af. De har været meget hjælpsomme, og jeg begår mig nemt i den her verden, siger Lina Hansen, der bor tæt på Randers.

Snakketøjet er toptunet, og hun falder let ind i de andre chaufførers jargon. Alligevel holder hun mest af at køre derudad alene i lastbilen, mens hun hører musik eller en lydbog.

- Jeg er vild med følelsen af frihed, understreger Lina Hansen, der kører i Danmark.

- Men jeg vil også gerne prøve at køre eksportkørsel på et tidspunkt, siger Lina Hansen, der ikke rigtig kan komme på noget, hun ikke bryder sig om som chaufførlærling.

Hun har én drøm om fremtiden lige nu:

- Det er at køre så meget som overhovedet muligt. Jeg er glad hver eneste dag, når jeg tager på job, siger hun.