Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Når du forhandler realkreditlån – eller bare forhandler med banken i øvrigt, er det ikke en naturlov, at man skal følge bankens udspil. Faktisk kan man få rabat på en del.

Selvom bankerne er gode til at få det til at se kompliceret ud, og tilmed ofte kalder det noget forskelligt, er mange ting til forhandling.
Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Der er renter, gebyrer, stempelafgifter, kursskæringer, valutatillæg, kurtage, differencerenter og et hav af andre begreber, man skal forholde sig til, hvis man er en gennemsnitlig bankkunde med en nogenlunde normal økonomi, lidt lån og måske en ejerbolig.

Men selvom bankerne er gode til at få det til at se kompliceret ud, og tilmed ofte kalder det noget forskelligt, er mange ting til forhandling, og bankens pris er blot et udspil, som man ikke behøver acceptere, hvis man synes, det er for dyrt.

- Nogle ting er svære at forhandle. Men banken pakker også mange ting ind, for at det skal se let ud for kunderne. Men når det ser let ud, kommer de også til at skjule ting omme bagved, siger Lena Vestergaard, der er privatøkonomisk rådgiver hos rådgivningshuset Beierholm.

Hun fremhæver især, at man skal gøre op, hvor god en kunde man faktisk er for banken – for mange kunder er bedre, end de selv tror, og det handler ikke om, hvor mange penge, man har stående på kontoen. Derimod skal man kigge på, hvor mange produkter, man faktisk køber af banken.

- Min anbefaling er, at man gennemgår, hvor stort ens forretningsomfang er. Jo større, jo mere er der at forhandle om. Har man både billån, boliglån og måske et forbrugslån, pensionsopsparinger og måske endda forsikringer via banken, og er man i øvrigt kunde med fast arbejde, så er man en god kunde, som banken tjener meget på. Og så står man godt i en forhandling, siger Lena Vestergaard.

Ikke ofte man gør det

Forhandlinger om bankernes priser er ikke en hverdagsaktivitet for ret mange. Men særligt i forbindelse med bankskifte eller etablering af boliglån, kan det være relevant at tage en snak med banken om priserne.

Der kan være store penge at spare, hvis man bliver bedre til at forhandle med banken. Ifølge en opgørelse af bankernes omkostninger på pengepriser.dk, kan der for en almindelig familie med en basal økonomi være over 15.000 kroner at spare årligt, hvis man skifter fra den dyreste til den billigste bank.

I en boligkøbssituation kan man spare tusindvis af kroner i ét hug ved at kende sin besøgstid.

- Jeg anbefaler, at man kigger lånetilbuddet igennem grundigt. Tinglysningsgebyrer kan man ikke gøre noget ved – men alle steder, der står noget med ‘bank’, skal man være opmærksom. Særligt lånesagsomkostninger og stiftelsesgebyrer er ren indtjening for banken, mens elementer som kursskæring og kurtage er sværere at have med at gøre, siger hun.

De to sidste gebyrer har tidligere været genstand for en debat i medierne. De to gebyrer dækker over omkostninger til værdipapirhandel med de obligationer, der ligger til grund for lånet. Men der foretages ikke en handel for kunden, når der optages eller omlægges et lån. Det sker i store bunker på én gang – og derfor er de to gebyrer ikke så faste, som det måske kunne lyde.

De er dog svære at forhandle om, siger Lena Vestergaard:

- Vi har af og til set store kunder forhandle om disse gebyrer med succes. Men generelt er det svært. Men selv almindelige kunder kan med succes spare 4.000-5.000 kroner, og nogle gange helt op til 10.000 kroner på boliglån. Det kommer an på, hvad banken har tilbudt til at begynde med, siger hun.

Kig på alle priser

Generelt er det dog ikke kun boliglån, men priserne i det hele taget, man bør kigge efter i sømmene. Nogle banker har ganske komplekse prisstrukturer med rentespænd og gebyrer, der igen afhænger af, om man er en stor kunde og bruger bankens produkter til sin hverdagsøkonomi.

Udover at man bør få overblik over, hvor mange produkter, man faktisk køber af banken, skal man også forberede sig med et opdateret budget og et overblik over, hvor man selv ligger i bankens prisspænd, og hvor meget, der derfor er at komme efter.

- Et godt råd er altid, at finde bankens prisbog på hjemmesiden. Her kan man se, det interval, der typisk er for renten på et lån, og hvilke gebyrer, man betaler. Når man kender intervallet og ved, hvad man selv betaler, kan man også se, om der er noget at forhandle om, siger hun.

Samtidig minder Lena Vestergaard om, at forhandlinger med banken ikke er så meget anderledes end andre typer af forhandlinger:

- Når man kender sit samlede forretningsomfang, ved man også, hvor mange penge banken faktisk tjener på en. Og så handler forhandlingerne om at være forberedt og gøre et godt indtryk, siger hun.