Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Socialdemokratiet er det parti, der har størst held med at få andre partier til at forholde sig til indhold, de har delt på Facebook.

Når Socialdemokratiet har held med at styre dagsordenen på Facebook, skyldes det en professionel indsats, hvor al kommunikation fra top til bund er kontrolleret, forklarer ekspert.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Der er stor forskel på, hvilke partier der styrer den politiske dagsorden på Facebook.

Når de socialdemokratiske medlemmer af Folketinget deler nyheder på Facebook, er der stor sandsynlighed for, at medlemmer af andre partier gør det samme efterfølgende.

Derimod kniber det for partier som Liberal Alliance, Alternativet og Nye Borgerlige at få andre til at gribe bolden, når de deler nyhedsindhold på Facebook.

LÆS OGSÅ: Stor analyse: Dansk politik viser tegn på ekkokamre og polarisering.

Det viser en ny analyse, som Analyse & Tal og Common Consultancy har lavet for Fagbladet 3F. Analysebureauerne har kortlagt, hvilke partier der har held med at få andre partier til at forholde sig til det indhold, de har delt på Facebook.

- Socialdemokratiet er det parti, som flest andre partier deler nyhedshistorier med, efter de har delt dem først. Det er meget naturligt, fordi Socialdemokratiet både er regeringsparti og det største parti, siger Eske Vinther-Jensen, der er direktør i Common Consultancy.

-  Men det viser også, de rent faktisk er i stand til at bruge den position til at sætte en dagsorden, som andre partier følger, siger han.

Sådan deler partierne nyheder. Partier, der ofte deler hinandens link, er placeret nær hinanden. Pilene angiver, hvem der deler historier fra hvem.
Sådan deler partierne nyheder. Partier, der ofte deler hinandens link, er placeret nær hinanden. Pilene angiver, hvem der deler historier fra hvem. FOTO: Analyse&Tal og Common Consultancy

S og V udgør centrum

Også det største borgerlige parti, Venstre, har held med at få andre partier til at forholde sig til de nyhedsartikler, de deler på Facebook. Sammen med Socialdemokratiet udgør de to traditionelle magtpartier altså centrum i den politiske samtale, forklarer Eske Vinther-Jensen.

Men også regeringens støtteparti Enhedslisten har succes med at sætte dagsordenen.

- At Enhedslisten ligger så centralt er måske lidt overraskende. Det hænger sammen med, at de er dygtige til at skabe debat på baggrund af nyhedshistorier, som andre partier derefter forholder sig til, siger Eske Vinther-Jensen.

Den manglende succes for Frie Grønne og Alternativet skyldes ifølge Eske Vinther-Jensen, at partierne ikke er ret aktive på Facebook og kun deler få nyhedshistorier. For Nye Borgerlige og Liberal Alliance skyldes det, at partierne i højere grad sætter deres egen dagsorden og bruger den til at skabe debat med vælgerne, siger han.

Ekspert: Vigtigt at være først

For politiske partier er det enormt vigtigt at være først med en dagsorden på de sociale medier. Det forklarer Troels Johannesen, der er ekspert i politisk kommunikation og forfatter til flere bøger om kommunikation på sociale medier.

- Det betyder, partierne kan lægge den vinkel på sagen, der passer til deres politiske projekt. Så vil det ofte være ud fra den vinkel, der bliver debatteret, siger han.

Når Socialdemokratiet har så stor succes med at sætte dagsordenen, skyldes det både, at de er regeringsparti og dermed har ”serveretten” med politiske udspil.

Men det skyldes også en meget professionel strategi, hvor partiet bruger mange resurser på politisk kommunikation, og alt er koordineret – fra det menige folketingsmedlems Facebook-opslag til Mette Frederiksens.

Derimod har Venstre og Dansk Folkeparti slet ikke formået at følge med den hastighed, det kræver for at få succes på de sociale medier, forklarer Troels Johannesen. Og når man skal sætte dagsordenen, er det uvurderligt, at andre partier også forholder sig til de emner, man vil debattere.

Kaprer kommentarsporene

At Nye Borgerlige ikke har succes med at få andre partier til at dele de nyhedsartikler, de selv har delt, betyder dog ikke, at partiet klarer sig dårligt på Facebook. Tværtimod, siger Troels Johannesen, de har bare valgt en anden strategi.

- Nye Borgerlige er utrolig dygtige til at kapre kommentarsporene hos andre politikere eller på mediernes opslag, siger han.

Det kommer derimod bag på Troels Johannesen, at Enhedslisten er så gode til at sætte dagsordenen på Facebook.

- Enhedslisten er et gammelt protestparti, som plejer at være i opposition til den førte politik. Men nu er de blevet parlamentarisk grundlag og har fået større indflydelse. Det kan betyde, at flere vil debattere deres politik, siger han.

Analysen er baseret på 102.646 opslag med 62.105 links til nyheder fra 199 folkevalgte politikere og partiers Facebook-sider i perioden 1. januar 2016 til og med 31. december 2020.