Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Godt nyt for forvirrede flypassagerer: Det er slut med kunstigt lave priser på flybilletter hos discountselskaber som Ryanair. Fremover skal billettens fulde pris oplyses med det samme. Det har principiel dom fra EU-Domstolen afgjort.

Når coronaen er overstået og det igen bliver muligt at flyve udenlands, bliver det lettere at gennemskue prisen på discountbilletter hos flyselskaber som Ryanair.
Arkiv /Thomas Lekfeldt / Ritzau/Scanpix

Det ser næsten for godt ud til at være sandt - og det er det også. 

Når Ryanair lokker med absurd billige billetter til europæiske storbyer, ender prisen ofte langt højere, når alle mulige gebyrer er kommet oveni.

Men det skal nu stoppe, har EU-Domstolen afgjort: Fremover skal alle priserne oplyses klart og tydeligt. 

Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup, glæder sig over afgørelsen:

- Ethvert skridt for at at skabe gennemsigtighed, lige konkurrence og fair vilkår hilser vi velkommen, siger han.

Afgifter frem i lyset

Domstolen opererer med to typer af ekstra gebyrer:

Det første handler om de obligatoriske som moms, kreditkortgebyrer, betaling for check-in og så videre. Her må Ryanair ikke længere reklamere for billetten uden at inkludere disse afgifter i den udbudte pris. 

Den anden type af afgifter er dem, som man kan vælge til eller fra. Det drejer sig om pris for bagage, sædereservation, catering og så videre. Her skal Ryanair oplyse priserne for de forskellige tilkøbsmuligheder ved starten af bookningen, og det skal ske på en “klar, gennemsigtig og entydig måde”.

Stammer fra Italien

Dommen har været lang tid undervejs. Sagen startede tilbage i 2011, hvor italienske konkurrencemyndigheder gav Ryanair bøder for at offentliggøre priser på nettet, som ikke inkluderede gebyrer og afgifter. 

Det fik Ryanair til at klage over afgørelsen og bringe sagen for de italienske domstole. Flyselskabet tabte ved første instans, ankede sagen, der blev bragt til EU-Domstolen, som nu har fældet dom. 

Da der er tale om en såkaldt “præjudiciel afgørelse” gælder den for alle flyselskaber og i alle EU-landene.

Masser af danske Ryanair-fly

Efter en del ballade med den danske fagbevægelse, måtte Ryaniar droppe sine baser i Danmark tilbage i 2015. Men Ryanair er alligevel det tredjestørste flyselskab i Københavns Lufthavn efter SAS og Norweigian – når der ikke er corona-lukning.

I et skriftligt svar fra Ryanair oplyser selskabet følgende til Fagbladet 3F:

- Ryanair’s politik for at oplyse priser er fuld gennemsigtig og følger allerede afgørelsen fra CJEU (EU-Domstolen, red.). Sagen går tilbage til 2010, og vores prisvisning er siden blevet justeret.