Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I Billund Lufthavn har Dansk Metal efter langvarige forhandlinger indgået overenskomst med Malta Air, der er datterselskab til Ryanair. Det er første gang, at det omstridte flyselskab tegner overenskomst i Danmark.

Dansk Metal har indgået aftale med Malta Air, som er datterselskab til Ryanair.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Dansk Metal har indgået aftale med Malta Air, som er datterselskab til Ryanair, om overenskomst for selskabets piloter. Selskabet har hidtil fløjet fra Billund uden overenskomst i Danmark.

- Det er en stor sejr for fagbevægelsen, at det er lykkedes at lave en overenskomst med Ryanairs datterselskab. Nu får de ansatte ordnede forhold, og vi løfter deres lønninger markant, siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal.

Der er både lavet aftaler for piloter og for kabinepersonale. Overenskomsten med piloterne er helt på plads. Den overordnede aftale for kabinepersonalet er også på plads og underskrevet – det er kun den sidste tekst, der mangler, oplyser Dansk Metal.

- Det er klassisk fagforeningsarbejde, der har gjort det muligt at indgå en overenskomst. Det er den danske model, når den er bedst, siger Keld Bækkelund Hansen.

Overenskomsten løber frem til den 1. april 2026 for piloterne og den 1. april 2025 for kabinepersonalet.

Langt om længe

Forhandlingsskretær Karsten John Kristensen fra 3F Transport er godt tilfreds med, at det langt om længe er lykkedes at få indgået en aftale.

- Vi har med glæde noteret os, at Ryanairs flyvninger i Danmark nu bliver dækket af overenskomst, siger han.

Han har dog endnu ikke haft mulighed for at tage stilling til indholdet.

- Vi ser frem til at få nærmere viden om, hvad de nye aftaler konkret går ud på, siger Karsten John Kristensen.

Ifølge Darrell Hughes, personaledirektør i Ryanair, vil overenskomsten give “betydelige lønstigninger” for piloter og kabinepersonale i Billund.

- Disse aftaler er med til at sikre vellønnede og højtkvalificerede ansættelser i Billund på dansk løn, danske forhold, dansk socialsikring og danske skatter, lyder det fra Darrell Hughes i en pressemeddelelse.

Intern ballade i fagbevægelsen

Ryanair havde første gang base i Billund Lufthavn mellem 2006 og 2015. Da det kontroversielle irske flyselskab i 2015 oprettede base i Københavns Lufthavn, truede den danske fagbevægelse med sympatikonflikter, hvis ikke selskabet tegnede dansk overenskomst med Flyvebranchens Personale Union (FPU). Det førte til, at selskabet opgav baserne i både Billund og København i 2015.

Siden har Ryanair betjent Københavns Lufthavn med baser i udlandet og er i dag det tredjestørste flyselskab i København.

I 2021 genåbnede Ryanair deres base i Billund Lufthavn. Siden har der været forhandlinger om overenskomster med først FPU og siden Dansk Metal, som er fusionereret med Dansk Pilotforening og Cabin Attendants Union (CAU), der organiserer piloter og kabinepersonale i SAS.

Det har ført til en masse intern ballade i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) om retten til at organisere Ryanair. Både Dansk Metal og FPU er medlemmer af FH.