Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere danskere går til bankerne for at få rådgivning og lån til at klare sig gennem vinteren. En af dem er Rudi Runge, der ikke kan betale sin astronomiske gasregning med sin skraldemandsløn.

Rudi Runge er en de mange danskere, som ringer til sin bank for at få hjælp til at betale regningerne.
Privat / Grafik: David Eilertsen

Rudi Runges gasregning lander på omkring 50.000 kroner i år, og det hænger rigtig dårligt sammen med jobbet som skraldemand.

- Jeg har en aftale om et møde med banken. De plejer heldigvis at være til at tale med. Jeg kan kun lige holde skindet på næsen, siger han.

Den 55-årige 3F’er har deltaget i en underskriftsindsamling om, at der skal installeres fjernvarme i hans område i Skive, men endnu er der ingen konkrete planer. Så han må indtil videre tage til takke med sit gasfyr.

- Jeg møder ind klokken 5 om morgenen og er tilbage fra job ved 15-tiden, så kan jeg ikke holde til at køre taxa i weekenden. Jeg bliver nødt til at finde en løsning med banken.

Heldigvis har han lidt friværdi i huset, som han bor alene i.

- Måske jeg kan installere en varmepumpe, det vil jeg høre banken om.

Begrænse forbruget

Rudi Runge er langt fra den eneste, som i disse tider går til deres bank for tiden for at få hjælp til at betale regningerne, når både energipriser og inflation galopperer derudad:

- Vores kunder er ofte bekymrede for, hvordan de kommer bedst muligt gennem en vinter med stigende priser på mad, el og gas. Langt de fleste skal begrænse deres forbrug, hvis de skal undgå store ekstraregninger. Og en stor del er allerede begyndt. Vi opfordrer til, at man tager fat i sin bank i god tid, før det begynder at gøre ondt, og regningerne stiger én over hovedet, siger Mads Skovlund, direktør i Nordea med ansvar for privatkunder.

Sove roligt om natten

Samme melding kommer fra landets største bank:

- Nogle kunder er urolige og har brug for en dialog med os for at kunne sove roligt om natten. Flere vil høre om energirenovering, der er unge, som skal prøve at budgettere under dårlige tider for første gang, og der er ældre, der skal have regnet økonomien igennem, fordi de bliver usikre på, om de kan blive boende i deres nuværende bolig, siger Mark Wraa-Hansen, chef for privatkunder i Danske Bank.

Ingen af bankerne har dog endnu oplevet en markant stigning i kunder, som henvender sig. De peger på, at udgangspunktet er fornuftigt, fordi mange danskere har en lav gæld, høj beskæftigelse og store opsparinger.