Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Når virksomheder skal have deres medarbejdere på efteruddannelse, er det en fordel med rollemodeller, der kan "sprede den gode historie" og bane vejen for dem, der sætter hælene lidt i. Det viser ny undersøgelse, som Epinion har lavet for 3F.

Kamstrup har benyttet rollemodeller, når der skulle medarbejdere på uddannelse - og det er en god model, viser ny Epinion-undersøgelse.
Niels Aage Skovbo/arkiv

Små film om kollegaer, der har været afsted på kurser og er kommet gladere hjem. Plakater, der hænger fremme på virksomheden og “spørger”, om der ikke er andre, der skal med.

Det er én af de metoder, industrivirksomheden Kamstrup har brugt for at få især 3F’ere i produktionen til at tage dansk- og matematikkurser.

- Vi har brugt deciderede rollemodeller. For det kan godt være lidt tabubelagt, hvis man for eksempel er ordblind. Så er det altså lidt lettere, hvis et par kollegaer kommer tilbage fra uddannelse og siger “hey, det var slet ikke så slemt”.

Det fortæller 3F-tillidsrepræsentant David Green om én af flere uddannelsesindsatser på Kamstrup.

Godt med rollemodeller

På Kamstrup, der laver printproduktion og vand-, varme- og elmålere, screener man blandt andet medarbejdere, i forhold til om de er i målgruppen for opkvalificering i dansk og matematik. Bagefter er der et skræddersyet kursus, som medarbejderne kan komme på. Og det har rigtigt mange taget godt imod.

Og ifølge en ny undersøgelse om efteruddannelse, som Epinion har lavet for 3F, er brugen af rollemodeller en rigtigt god metode. Ikke mindst hvis man vil omvende medarbejdere, der sætter hælene lidt i over for uddannelse.

Undersøgelsen, hvor Epinion har spurgt godt 200 små og mellemstore virksomheder om deres erfaring med efteruddannelse, viser, at mange virksomheder oplever det som en barriere, at deres medarbejdere ikke nødvendigvis ønsker at efteruddanne sig.

Men fælles for dem, der har held med at få flere til at tage ja-hatten på, er, at virksomhederne er lykkedes med at sprede uddannelse som ringe i vandet blandt medarbejderne selv. For eksempel via en tillidsrepræsentant (TR) eller uddannelsesambassadør.

Start med dem, der er klar

For eksempel siger en HR-chef i en industrivirksomhed med over 200 medarbejdere ifølge undersøgelsen: “Jeg er sikker på, at vores uddannelsesplanlægning fungerer, fordi vi har gode TR’ere, som går forrest, og som vil kompetenceudvikling. TR’erne er helt centrale. Den gode historie og rollemodellerne”. 

Og en leder for en kommunal serviceafdeling med cirka 60 medarbejdere siger ifølge undersøgelsen: “Det er mund til mund… Og det med, at de ved, at deres kollegaer har været afsted, og at der er kommet noget godt ud af det i den anden ende. [… ] Kollegaerne kan sige, at det er en god uddannelse, og vi kan mærke, at flere vil afsted på grund af den gode historie”. 

I 3F kan forbundssekretær Søren Heisel, der har ansvar for uddannelse, sagtens genkende den positive brug af rollemodeller.

- Nogle kan være meget usikre på uddannelse, for eksempel fordi de har haft dårlige erfaringer fra skolen. Men den bedste til at vende dén opfattelse er altså en god kollega eller tillidsrepræsentant, der har prøvet det selv, siger Søren Heisel.

- Så det er min klare opfordring til virksomhederne, at man skal komme i gang med uddannelse ved at starte med dem, der er klar. Så kommer de andre med. Det handler om samarbejde. For uddannelse for voksne er ikke farligt, og rigtigt mange får lyst til mere efter det første kursus, siger Søren Heisel.

Forretningsmæssige fordele

En anden vigtig faktor for, om en virksomhed får sendt deres medarbejdere på efteruddannelse, er, at ledelseslaget “kan se pointen”, viser Epinion-undersøgelsen også. Altså at ledelsen kan se de forretningsmæssige fordele ved, at deres medarbejdere er up-to-date med viden og kompetencer.

Omvendt oplever de færreste virksomheder det som en økonomisk barriere, at medarbejderne skal afsted på efteruddannelse. Det sørger VEU-godtgørelse i høj grad for. VEU er et tilskud, virksomhederne får, imens medarbejdere er på skolebænken.

Epinion-undersøgelsen præsenteres på en uddannelseskonference i 3F onsdag. Læs også mere om uddannelsesindsatsen hos Kamstrup, som vandt prisen som Årets Arbejdsplads i 2019.