Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Arbejdsgiverorganisationen DTL - Danske Vognmænd tager stærk afstand fra ulovlige aktioner. Vognmænd, der deltager i dagens blokader landet over, risikerer i yderste konsekvens at blive smidt ud af DTL, siger direktør.

Lastbiler blokerer trafikken mandag 15. maj. Her fra en aktion omkring Folehaven i København.
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau/Scanpix

Vognmænd, der deltager i dagens ulovlige blokade af veje rundt omkring i Danmark, risikerer at blive smidt ud af deres arbejdsgiverorganisation, i tilfælde af at branchens image lider alvorlig skade. 

Direktør for den landsdækkende arbejdsgiverorganisation for det danske transporterhverv, DTL – Danske Vognmænd, oplyser, at det kan få konsekvenser at deltage i den ulovlige aktion.

- Hvis nogle af vores medlemsvirksomheder deltager, og der er tale om, at man skader branchens image i mere alvorlig forstand, har DTL’s bestyrelse nogle værktøjer under de etiske regler, siger Erik Østergaard, der fortsætter:

- I yderste konsekvens kan bestyrelsen vælge at ekskludere et medlem. Muligheden har været i brug tidligere, men dog ikke særlig ofte, siger han.

Bekymret for ulykker

Han pointerer, at DTL selvfølgelig også er bekymrede for, om der opstår situationer, der skaber trafiksikkerhedsmæssige risici, eller direkte medfører ulykker ude i trafikken.

- Vi tager stærk afstand fra ulovligheder og har intet med aktionen at gøre. DTL tager stærkt afstand fra protester, aktioner og demonstrationer, der ikke foregår inden for lovgivningens rammer og efter myndighedernes anvisninger, siger Erik Østergaard.  

Vognmændene protesterer over en politisk aftale om, at der skal betales kilometerafgifter, som gør det dyrere at køre i lastbil i Danmark.

Men hvad der i første omgang var varslet som en lovlig aktion endte med at blive til en ulovlig aktion, der foregår decentralt rundt i landet uden en overordnet styregruppe.

Forstår godt frustration

Erik Østergaard slår fast, at DTL udmærket godt forstår vognmændenes frustrationer.

-  DTL har allerede gentagende gange fremført et ønske om, at lovforslaget om en kilometerafgift bliver sat på hold, og at branchens organisationer inviteres til dialog med regeringen om alternativer, der fremmer en grøn omstilling af transportsektoren, siger han og fortsætter:

- Sådan så kilometerafgiften ikke blot bliver en skat på vognmændene, erhvervslivet, forbrugerne og samfundet som helhed, siger han.