Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Vejdirektoratet kan stadig risikere at skulle smide firmaer ud af italiensk konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen, efter retssag om korruption mod to af firmaerne er udsat på ny.

En korruptionssag mod to af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, bliver ved med at spøge. Det kan ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) skabe ravage på byggeriet, hvis firmaerne bliver dømt i sagen
Vejdirektoratet/Grafik: David Eilertsen

For tredje gang blev en korruptionssag mod to af de italienske firmaer, der skal være med til at bygge Storstrømsbroen, udsat. Det skete tirsdag eftermiddag på et retsmøde i Venedig.

Her valgte dommeren at udsætte sagen mod byggeentreprenørerne Condotte og Grandi Lavori Fincosit (GLF) med yderligere to uger.

Det bekræfter den offentlige anklager i Venedig, Stefano Buccini, over for en italiensk journalist, som Fagbladet 3F samarbejder med:

- Alting er blevet udsat indtil 22. juni i år, siger han.

Retssagen er en udløber af en kæmpe korruptionsskandale i Venedig, hvor topledere fra firmaerne Condotte og GLF allerede har fået millionbøder og betinget fængsel.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Storstrømsbroen

De to firmaer har sammen med et tredje vundet Vejdirektoratets kontrakt på at opføre Storstrømsbroen for 2,1 milliarder kroner.

Minister: Dom kan føre til udsmidning

Sagen mod Condotte og GLF tager udspring i en relativt ny lov fra 2001 - ‘lov 231’ - som de italienske myndigheder kan benytte til at holde firmaer ansvarlige for korruption, bestikkelse og anden erhvervskriminalitet, så firmaerne ikke kan tørre skylden af på enkelte ledere eller medarbejdere.

Og konsekvenserne af en mulig dom i Italien kan vise sig at blive ganske alvorlige for Vejdirektoratet og planerne om at få bygget Storstrømsbroen færdig til tiden.

Det har transportminister Ole Birk Olesen (LA) konkluderet tidligere:

LÆS OGSÅ: Minister bekræfter: Endnu en italiensk brobygger kan ryge ud

- Hvis der er korruptionsdomme undervejs i byggeriet mod et af selskaberne i konsortiet, så vil det selskab kunne pålægges en såkaldt selvrenselse, hvor de skal sørge for at gøre op med det, der er sket med fyringer eller lignende, forklarede Ole Birk Olesen i et samråd 8. februar i år.

- Hvis de gør det på en tilfredsstillende måde, så kan de fortsætte. Hvis de IKKE gør det på en tilfredsstillende måde, så vil det være muligt at udelukke den del af konsortiet fra det videre arbejde, sagde transportministeren dengang.

Italienske selskaber: Vi går efter frifindelse

En række andre firmaer, der også er indblandet i korruptionssagen fra Venedig, har valgt at indgå forlig med anklagemyndigheden og betalt store bøder.

Men allerede i december gjorde advokaterne for Condotte og GLF klart, at de to firmaer vil tage sagen hele vejen igennem det italienske retssystem. 

LÆS OGSÅ: Vejdirektoratets italienske problem trækkes i langdrag

Og den holdning har ikke ændret sig efter tirsdagens retsmøde.

- Vi har ikke spurgt efter et forlig. I stedet vil vi gå efter en frifindelse, siger Condottes advokat, Luca Marafioti, til Fagbladet 3F.

Det er netop forligene, der er årsag til forsinkelsen på retssagen, da dommeren mente, at der var brug for visse omformuleringer i forligsteksterne, før de kunne godkendes.

På den måde får udsættelsen ingen indflydelse på sagerne mod Condotte og GLF.

Kæmper mod økonomisk ruin

I forvejen er både GLF og Condotte i store problemer.

Begge firmaer kæmper med økonomien og har mistet store milliardkontrakter på forliste offentlige byggerier i Italien og Norge inden for det seneste halve år.

Desuden har Condotte måttet sige farvel til deres bestyrelsesformand for to måneder siden, da han blev anholdt i en anden aktuel sag om korruption.

LÆS OGSÅ: Ny skandale på Storstrømsbroen: Topchef anholdt i korruptionssag

Det har fået Vejdirektoratet til at skubbe begge firmaer ud på et sidespor på Storstrømsbroen.

Lige nu udgør både GLF og Condottes andele af kontrakten på byggeprojektet således 0,01 procent.

Firmaernes andele kan dog blive opskrevet igen, hvis de redder sig økonomisk.