Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Forenede Service er blevet mødt af kritik på grund af en avisannonce, der skulle hylde rengøringspersonale, men i stedet satte gang i en kønsdebat.

Annonce bragt i Børsen torsdag 13. september.
Catarina Nedertoft Jessen

En tilsyneladende uskyldig annonce i avisen Børsen har sat sindene i kog. 

I annoncen står en jakkesætsklædt direktør for Forenede Service foran et skinnende hvidt toilet med en hånd i lommen. 

Under ham står teksten: “Dette toilet er gjort rent med respekt for miljøet, paragrafferne og hende, der gør det igen i morgen.”

Det er ordet hende, som har skabt debat. 


- Min første tanke var, at det er simpelthen løgn, det kan man ikke. Det er alt for politisk ukorrekt, har Nicolaj Taudorf Andersen fra kommunikationsbureauet Radius udtalt til B.T. om annoncen i Børsen.

- Det kan godt være, at de fleste rengøringsansatte er kvinder, men derfor må man ikke skrive det. Det handler om norm. I 2018 skriver vi ikke sådan, for det virker nedsættende - særligt når det står i en stor, trykt annonce på den måde. Firmaet kommer til at sætte lighedstegn mellem rengøring og kvindejob. Og så står han endda foran et toilet, og det skærper budskabet, siger han til B.T.

Én ude af fire

Annoncen ophidser dog ikke gruppeformanden for 3F’s Privat Service, Hotel og Restauration, Tina Møller Madsen. Hun er med til at organisere en stor del af landets rengøringspersonale, og hun sætter pris på, at hendes medlemmers indsats bliver hyldet. 

- For os er det vigtigst, at der kommer fokus på branchen. Om de omtalte medarbejdere er gule, grønne, blå, hanner eller hunner er mindre vigtigt for mig. Så længe personalet bliver hyldet, er jeg glad, siger Tina Møller Madsen. 

Hun mener heller ikke, at annoncen generaliserer ved at bruge ordet “hende”. Gennem august og september måned er der nemlig blevet bragt i alt fire forskellige annoncer fra Forenede Service. To af dem bruger ordet “hende” og to af dem bruger ordet “ham”. 

- Det er tydeligt, når man ser resten af kampagnen, at der ikke er tale om, at man mener, der kun er tale om “kvindejob”, siger gruppeformanden. 


“Dette hjørne er vasket med respekt for miljøet, paragrafferne og ham, der tilbagelægger 1.200 m2 med moppen hver eneste nat,” står der på en af de andre annoncer, som også har været indrykket i Børsen. 

Respekt

Nicolaj Taudorf Andersen fra kommunikationsbureauet Radius undrer sig over for BT over, at man ikke blot bruger ordet “dem” og helt undlader at beskæftige sig med kønnet på rengøringspersonalet. 

Men ifølge direktøren fra Forenede Service, Hans Fog, er det for at personliggøre reklamerne, at der bliver skrevet ham og hende. 

- Vi vil gerne rette opmærksomheden endnu mere på, at der står rigtige mennesker - engagerede kvinder og mænd - bag rengøringen på vores alles arbejdspladser, institutioner, hospitaler og skoler. Hvis vi i stedet havde brugt ordet dem, ville vi derimod skabe distance, skriver han i et svar til Fagbladet 3F. 

Ligesom gruppeformand Tina Møller Madsen oplever, har hensigten med ordvalget været at hylde personalet. 

- Formålet med reklamen her, og de tre andre i kampagnen, er blandt andet at søge at styrke respekten for de mænd og kvinder, som dag og nat løser vigtige opgaver for vores samfund som at gøre rent. Medborgere som måske ikke møder så stor anerkendelse for deres indsats i det daglige. Mange af de opgaver, som bliver løst professionelt og engageret i vores samfund, bemærker vi andre ofte først, når de ikke bliver løst. Og de opgaver bliver klaret af medborgere, som vi knapt nok bemærker i vores dagligdag, skriver Hans Fog.