Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Corona-krisen har sat spot på vigtigheden af grundig rengøring, og branchen hyrer flere medarbejdere til flere timer. Men det kalder også på uddannelse, påpeger ekspert og 3F.

Fra at rengøring skal være så billigt som muligt, så ser vi nu, at rengøring har en samfundsbetydning og også er en sikkerhed for samfundet, mener Jørgen Utzon, bestyrelsesformand i SBA.
Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

Det er slut med den usynlige rengøringsassistent, der uden for normal arbejdstid dukker op og gør rent, uden at nogen har bemærket det eller tænker over det næste dag.

Sådan lyder det fra flere aktører i rengøringsbranchen, efter at corona-krisen har udstillet vigtigheden af, at det er rent, hvor mennesker færdes.

- Rengøring er vigtig for smitteforebyggelse, det kan man ikke negligere i den her situation. Nu er der blevet talt meget om at holde afstand, vaske hænder og hoste-etikette - men rengøring er ikke italesat så meget i det offentlige rum indtil nu. Nu indgår rengøring med rette også som en vigtig brik, siger overlæge Elsebeth Tvenstrup Jensen ved Statens Serum Institut, der har været med til at udforme anbefalinger til, hvordan man gør korrekt corona-rent.

Ifølge Rådet for Bedre Hygiejne viser den nuværende situation, at smitteforhold og god hygiejne er en kritisk faktor for driften af stort set enhver virksomhed. Og ikke kun inden for sundhedssektoren. Den slags kalder på grundig rengøring.

- Min bud er, at en stærkere hygiejnestrategi i danske virksomheder vil være kommet for at blive, og at et behov herfor vil brede sig til rigtigt mange virksomheder, siger Lars Münter, der er sekretariatschef i rådet.

Lars Münter sammenligner dét med at have høj fødevaresikkerhed, som Danmark har ry for, og som er en salgsfaktor i sig selv. Det samme vil en god hygiejnestrategi nu blive, vurderer han.

SBA: Rengøring giver sikkerhed i samfundet

I Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA) mærker bestyrelsesformand, Jørgen Utzon, tydeligt, at der er kommet opmærksomhed på forskellen mellem god og dårlig rengøring, og på om medarbejderne er uddannet inden for faget og kompetente.

- Fra at rengøring skal være så billigt som muligt, så ser vi nu, at rengøring har en samfundsbetydning og også er en sikkerhed for samfundet, siger han.

- Ud af alt det forfærdelige, som covid-19 har skabt, er der kommet det gode, at rengøringsfaget og de mennesker, der arbejder i det, langt om længe har fået den anerkendelse, de fortjener, siger Jørgen Utzon.

Virksomheder: Vi hyrer og medarbejderne får tak

Med fase to i genåbningen af Danmark er rengøringsvirksomheder nu ved at skabe sig et overblik over de skærpede krav til rengøring fra deres kunder. Det betyder, at hjemsendte medarbejdere bliver kaldt tilbage, den enkelte får flere timer, og flere virksomheder har ansat usædvanligt mange nye.

LÆS MERE: Nye rengøringsjob blomstrer op mange steder i skyggen af corona

Jørgen Utzon, der også er direktør i servicevirksomheden COOR, fortæller, at skoler nu bliver gjort rent med en grundighed, der tilnærmer sig den, man normalt benytter på hospitaler.

I Allianceplus, der beskæftiger 1.700 mennesker i Danmark, har man den seneste måned hyret 30 procent flere end normalt. Dertil har eksisterende medarbejdere fået tilbudt flere timer - noget som flere medarbejdere og 3F har efterspurgt længe.

- Der er ingen tvivl om, at det her er med til at bringe stolthed til vores medarbejdere, og at vores kunder er langt mere opmærksomme på at anerkende det arbejde, vores medarbejdere laver, siger kommunikationsansvarlig i Allianceplus, Charlotte Steenstrup Hentzen.

Sådan lyder det også hos rengøringsfirmaet Profil Service, der lige nu har 15 procent flere ansatte end før corona. Fremover forventer direktør Per Nielsen, at de vil have brug for fem-syv procent flere.

- Rengøring er blevet mere synlig, fordi den nu også foregår i dagtimerne, og det afføder en større respekt for arbejdet, da det er med til at give tryghed for alle. Det højner jobbet, siger han.

Klud og kemi kræver uddannelse

Corona-krisen viser også, at det er værd at have øget fokus på uddannelsesaspektet inden for at drive god rengøring og en høj hygiejnestandard, siger Lars Münter fra Rådet for Bedre Hygiejne.

Han forventer, at virksomhederne i øget grad vil kræve, at de, der udfører rengøringen, i højere grad skal have kompetencerne til at gøre det supergodt.

- Her kan der være en udfordring i, at vi i dag for eksempel ikke har dét, der svarer til en bachelor eller ingeniører inden for rengøring - eller med andre ord overser, at rengøring jo også er en videnskab, man skal respektere, vurderer Lars Münter.

I dag er det muligt at uddanne sig til serviceassistent. Det tager to og et halvt år, mens overenskomsten mellem 3F og Dansk Industri/SBA giver mulighed for op til seks ugers uddannelse - blandt andet i hygiejne.

3F: Arbejdsgivers ansvar at sikre ordentlig instruktion

Og den mulighed ser gruppeformand i 3F Privat Service, Hotel og Restauration, Tina Møller Madsen, gerne, at flere benytter.

- Rengøring er ikke bare rengøring, men man skal også vide hvilken klud, man skal bruge, hvilken rækkefølge man skal gøre tingene i og blandingsforhold i forhold til kemi, ligesom man lærer at passe på sig selv, så man kan holde til flere år i faget.

I 3F Privat Service, Hotel og Restauration har både flere timer til den enkelte og mere uddannelse været centrale i de seneste overenskomstforhandlinger.

Og nu glæder Tina Møller Madsen sig over, at man nu taler om flere job og mere anerkendelse i branchen, men påpeger samtidig, at der er behov for ordentlig instruktion af medarbejderne i de nye, skærpede rengøringskrav.

- Uanset, om rengøringspersonalet er fra Polen, Fillippinerne eller taler dansk, er det arbejdsgivernes ansvar, at medarbejderne forstår, hvad der skal gøres. Og hvordan det skal gøres, siger hun.