Gå til hovedindhold
ITD har ikke, som i tidligere opgørelser, opgjort, hvilke lande lastbilerne kommer fra. Det møder kritik fra 3F.
FOTO: Scanpix

Lastbiltrafikken satte sidste år rekord, viser tal fra Brancheorganisation For Den Danske Vejgodstransport. Som noget nyt er lastbilernes nationalitet ikke offentliggjort.

Store lastbiler, der kører ind over de danske grænser, er hverdagskost. De 5.970 lastbileder, der hvert døgn kørte ind i Danmark, satte rekord i de sidste tre måneder af 2017.

Det viser nye tal fra ITD, Brancheorganisation For Den Danske Vejgodstransport, der har talt lastbiler.

Antallet af lastbiler vokser, og tallet for sidste år er godt syv procent højere end i samme periode i 2016. Lastbiltrafikken ind i Danmark ligger dermed på det højeste niveau, siden tællingerne begyndte i 2003, og det er ifølge ITD et godt tegn:

- Det høje antal af lastbiler indikerer, at væksten fortsat går den rigtige vej. Der bliver fragtet enorme mængder af varer lige nu, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD har ikke som i tidligere opgørelser offentliggjort nationaliteten på lastbilerne. 

Morten Jacobsen, kommunikationschef i ITD, oplyser, at organisationen har detaljerede tal på, hvilke lande de enkelte lastbiler kommer fra.

- Vi har valgt at ændre, hvad vi offentliggør. Den del af undersøgelsen er til intern brug – og det er jo vores egen undersøgelse. Det, vi ønsker at fortælle, er, hvordan lastbiltrafikken ser ud, siger Morten Jacobsen.

3F: Udvandet opgørelse

Næstformand i 3F’s Transportgruppe Flemming Overgaard ærgrer sig over kursændringen,

- Opgørelsen er desværre blevet udvandet. Det giver ikke meget mening, når ITD pludselig ikke længere ønsker at offentliggøre, hvilke lande lastbilerne kommer fra, siger han.

Han pointerer, at ITD’s opgørelser fra tidligere i 2017 viste, at et rekordstort antal af lastbilerne var med østeuropæiske nummerplader.

- Det billede har næppe ændret sig ret meget. Ud over at det sandsynligvis er østeuropæiske lastbiler, der står for den største vækst. Men vi kender ikke det præcise antal nu, siger han og fortsætter:

- Flere østeuropæiske chauffører betyder øget risiko for misbrug af udenlandske chauffører, der får bulgarsk, rumænsk eller makedonsk løn, selvom de kører i Tyskland, Danmark og resten af Norden, siger Flemming Overgaard.

Han peger på, at det er vigtigt at have præcise tal. Blandt andet i forhold til om det er nødvendigt med forskellige tiltag.

- Herunder hvordan EU’s vejpakke kan skrues sammen, så konkurrencen bliver fair, siger Flemming Overgaard.

Vejpakken er EU-Kommissionens bud på nye regler for vejtransport med lastbiler. Det er et omfattende sæt af lovforslag, der har været forhandlet og diskuteret længe.

Koster danske chaufførjob 

Han advarer om, at flere udenlandske lastbiler betyder øget risiko for piratkørsel – ulovlig cabotagekørsel – hvor vognmænd presser deres chauffører fra Østeuropa til ulovligheder bag rattet.

- Piratkørsel går ud over østeuropæiske chauffører, men det koster også danske chaufførjob og presser transportbranchen hårdt, siger han.

Cabotagekørsel er kørsel af varer mod betaling mellem to steder i et andet EU land end der, hvor lastbilen er indregistreret.

Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage. Herefter skal den køre ud af landet igen. Ellers er der tale om piratkørsel.

Grænsen i Sønderjylland er fortsat Danmarks største internationale grænse for lastbiltrafik, viser ITD-tallene. Ud af de i alt 5.970 lastbiler, der dagligt krydser den danske grænse, kører 3.616 af lastbilerne over den sønderjyske grænse.

Det er en stigning på seks procent det seneste år. Den største vækst har dog været på Øresund og Femern Bælt.