Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Lufthavnsarbejderne i SAS strejker på tredje døgn - rekordlænge. Konflikten burde være løst, men langvarige frustrationer og forhandlinger med pistol for panden under coronaen får de ansatte til at slå igen, mener arbejdsmarkedsforskere.

Strejken sker på et tidspunkt, hvor mange skal på vinterferie.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SAS-konflikten, hvor bagagepersonalet strejker på tredje døgn, burde have været løst for længst med alt det, der er på spil. Men opsparede frustrationer er store hos lufthavnsarbejderne, der har forhandlet med en pistol for panden under coronaen. Nu er det payback time i en stærk position.

Det mener arbejdsmarkedsforskere fra Aalborg Universitet.

- Strejken sker på et meget uheldigt tidspunkt, hvor mange skal på vinterferie. Det er ikke godt for nogen af parterne. Tidspunktet lægger hårdt pres på ledelsen og rammer SAS ekstremt hårdt, siger Flemming Ibsen og fortsætter:

- De strejkende havde utvivlsomt håbet på, at strejken kunne blive lynhurtigt afsluttet ved, at ledelsen gik ind på deres krav, men de står stejlt. Nu er situationen, at de mange tusind, der får forsinket eller ødelagt deres ferie, er vrede. Det rammer lufthavnsarbejderne på gulvet hårdere end SAS-ledelsen og bliver kun værre i takt med, at konflikten fortsætter, siger Flemming Ibsen. 

Han peger på, at SAS’s økonomi efter pandemien hænger i laser.

- De er ude i en ny overlevelseskamp, og derfor prøver de at hente penge hjem ved at presse de ansattes løn og arbejdsvilkår, siger han. 

Forhandlede med pistol for panden

Konflikten kører videre efter et møde i Arbejdsretten søndag, hvor de strejkende lufthavnsarbejdere i SAS Ground Handling (SGH) blev pålagt at genoptage arbejdet. 

De strejkende er blandt andet utilfredse med dårligere arbejdsmiljø og en lønnedgang for nyansatte på ti procent. 

De er også vrede over, at SAS sidste år opsagde flere lokalaftaler med de lokale 3F-klubber, som i årevis har reguleret løn- og arbejdsvilkårene for bagageportørerne i lufthavnen.

Arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl pointerer, at strejken er udtryk for opsparede frustrationer gennem lang tid.

- SAS har presset på for at opsige lokalaftaler, og coronaen har været en hård omgang, hvor løn- og arbejdsvilkår er blevet banket ned, siger Laust Høgedahl.

Payback time

Nu er der kommet gang i flyvningerne igen, og så er det payback time, mener Laust Høgedahl.

- De ansatte har jo forhandlet med SAS-ledelsen med en pistol for panden uden at have nogen magt til rådighed. Jeg tror, at de har ventet på den her tid, hvor de kan svare igen. Tidspunktet er ikke tilfældig valgt, siger Laust Høgedahl.

Han peger på, at de strejkende sidder i en nøgleposition med et meget stærkt strejkevåben, hvor de kan påføre SAS store økonomiske tab på kort tid. Samtidig er der tradition for at nedlægge arbejdet i Københavns Lufthavn.

- Men konflikten har kørt usædvanlig langt, og længere end den plejer. Det er sjældent, at det sker. Normalt er der dialog, hvor tingene bliver løst, understreger Laust Høgedahl.

Han peger på, at frustrationerne oven på corona-perioden er meget store.

- Retorikken mellem SAS og de ansatte har været hård, og lige nu er spørgsmålet, hvem der blinker først, siger Laust Høgedahl.

Udbredt mistillid

Flemming Ibsen understreger, at uenigheden ikke burde give anledning til så hård en konflikt.

- Det tyder på udbredt mistillid og et dårligt forhandlingsklima, hvor noget må være gået helt skævt, siger han og fortsætter:

- Ledelsen må jo mene, at lufthavnsarbejdernes krav er fuldstændig urimelige, og at de presser citronen. Men denne her konflikt kan kun løses ved forhandlingsbordet, som den danske model jo tilsiger, siger han og fortsætter:

- Konflikten risikerer at komme så langt ud, at bagageportørerne ender med en fritstilling. Men hvem skal så håndtere bagagen, spørger han.

Skærpet bod

Der har været adskillige opfordringer til de strejkende om at genoptage arbejdet fra tillidsrepræsentanter og 3F.

Strejken startede lørdag morgen i sidste uge på den første travle rejsedag i vinterferien og har ført til flere forsinkelser og aflysninger af primært SAS-fly i Københavns Lufthavn.

Bagageportørerne i SAS Ground Handling blev søndag i Arbejdsretten pålagt bod og at genoptage deres arbejde straks og senest ved normal arbejdstids begyndelse mandag 14. februar.

Men det er ikke sket, og derfor er der møde i Arbejdsretten senere i dag.