Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den hidtil største overtrædelse af arbejdsklausuler i Region Sjælland er blevet afsløret i stikprøvekontrol. 35 chauffører fik 443.000 kr. for lidt i løn af transportfirma, der kørte for regionen. Firmaet gik konkurs, men regionen nåede at sikre pengene med sjældent skridt.

35 underbetalte chauffører kunne have siddet med håret i postkassen og et hul på kontoen, hvis ikke Region Sjællands kontrolenhed havde reageret hurtigt. 
Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

35 underbetalte chauffører kunne have siddet med håret i postkassen og et hul på kontoen, hvis ikke Region Sjællands kontrolenhed havde reageret hurtigt. 

Chaufførernes arbejdsgiver, der leverede kørsel med blodprøver for regionen, underbetalte dem nemlig for samlet 443.000 kroner.

De penge får chaufførerne nu, selvom firmaet gik konkurs, fordi regionen besluttede at tilbageholde betalingen til firmaet.

Underbetalingen blev afsløret, fordi firmaet ikke overholdt de arbejdsklausuler, som de ellers havde skrevet under på. Klausulerne forpligter regionens leverandører og underleverandører til at sikre ordentlige løn- og arbejdsforhold.

Firmaerne skal mindst aflønne med, hvad der svarer til gældende landsdækkende overenskomstniveau på området, så der ikke sker social dumping. 

- Men det levede firmaet ikke op til, understreger regionsrådsformand Heino Knudsen (S).

Han oplyser, at kontrolindsatsen har været gang siden 2019, hvor der er foretaget stikprøvekontroller hos en række af regionens leverandører i brancher, hvor der er størst risiko for, at der kan ske social dumping.

De fleste retter ind

Heino Knudsen påpeger, at omfanget af sager viser, at der er behov for kontrol.

- Uden kontrol virker klausulerne ikke effektivt nok. Derfor har vi prioriteret indsatsen. Vi har et kæmpestort ansvar for at sikre, at medarbejderne hos vores leverandører har de rette løn- og arbejdsvilkår, siger han.

Han fortæller, at de fleste sager vedrører mindre beløb, hvor leverandører ikke bevidst har begået fejl.

- Langt de fleste leverandører retter også hurtigt op og efterbetaler deres medarbejdere. Men i de store sager falder hammeren, siger Heino Knudsen.

Carsten Kibugi Røjgaard, chef for Intern Kontrolenhed, forklarer, hvorfor det var nødvendigt at tilbageholde betaling til transportvirksomheden, der underbetalte med de 443.000 kroner.

- Firmaet fik en tidsfrist for efterbetaling, som de ikke overholdt. Min opfattelse er, at de prøvede at slippe for at betale. Derfor tog vi med rette det sjældne skridt at tilbageholde beløbet. Siden gik firmaet konkurs, siger han og oplyser, at regionen er i fuld gang med at efterbetale pengene direkte til chaufførerne.

3F: Det er fantastisk

Der har været en anden stor sag, der gælder en vikarvirksomhed, der underbetalte 81 vikarer for samlet 201.000 kroner, som også har fået efterbetaling.

Carsten Kibugi Røjgaard oplyser, at regionen også kontrollerer, om leverandørerne ansætter det antal lærlinge og elever, som er aftalt i sociale klausuler.

Næstformand for 3F Københavns Chauffører Harald Fabricius er begejstret for regionens indsats i underbetalingssagen med de 35 chauffører.

- Regionen har været fantastisk gode og har sikret chaufførerne efterbetaling, som ellers kunne være gået tabt, siger han og fortsætter:

- Sagen viser, at klausuler og kontrol virker. Det kunne andre tage ved lære af, siger Harald Fabricius, der beretter om stor chauffør-glæde over efterbetalingen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til sagen fra det konkursramte transportfirma.