Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Snedige transportvirksomheder får dækket to behov: Billige chauffører, der kan presse lønnen, og fleksibel arbejdskraft efter behov.

Jan Villadsen, formand for transportgruppen.
arkiv

I Litauen, Polen, Spanien, Slovenien, Letland og Slovakiet påstår arbejdsgiverne, at der er akut mangel på chauffører. Derfor er regeringerne i de nævnte lande blevet overtalt til at bruge et smuthul i EU’s regler. Et smuthul, der giver lov til at importere chauffører uden for EU.

Det betyder, at der i dag arbejder 108.000 chauffører fra lande som Ukraine, Hviderusland, Bosnien og mere eksotiske steder som Indien og Filippinerne på Europas veje.

Langt de fleste som eksportchauffører i Vesteuropa og til de laveste lønninger i branchen: Ned til mellem 5.000 og 7.000 kroner om måneden.

Snedige transportvirksomheder får dækket to behov: Billige chauffører, der kan presse lønnen, og fleksibel arbejdskraft efter behov.

Men transportbranchen er hårdt presset i forvejen. Det ved de fleste danskere fra sager om piratkørsel og social dumping i TV eller fra besøg på landets rastepladser, hvor man kan se østeuropæiske chauffører leve et kummerligt liv som nomader med fast bopæl i førerhuset langt hjemmefra gennem måneder.

Den form for smutveje til lave lønninger burde være mere end nok til at tjene som klar advarsel. Men nej.

100.000 arbejdsløse i Danmark

I Danmark påstår arbejdsgiverne, at der er akut mangel på arbejdskraft i en række brancher. Derfor ønsker arbejdsgiverne øget adgang til at hente arbejdskraft i lande som Mexico, Kina, Malaysia og Indien. Udlændinge- og integrationsminister, Inger Støjberg (V), foreslår derfor, at Danmark tillader arbejdskraft fra 12 lande uden for EU til en række danske job som eksempelvis chauffør, brolægger eller lagerarbejder.

Jeg forstår ikke regeringen. For der er fortsat 100.000 arbejdsløse i Danmark. Det fremgår af en frisk opgørelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, hvor man desuden kan læse, at der fortsat er 10.000 unge, der mangler en praktikplads. Dertil kommer op mod otte millioner arbejdsløse i Sydeuropa.

Heldigvis forstår Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten heller ikke regeringen. De fire partier siger klart nej. Og de råder over 104 mandater. Rigeligt til at blokere regeringens forslag.

De fire partier er heldigvis enige med mig i, at regeringen har fået filippiner-flip i jagten på billig arbejdskraft. Men der er brug for en langt større indsats i Folketinget end et klart nej til regeringens forslag. For andre lande end Danmark har åbnet for en stadigt større import af billig arbejdskraft. Det skal Danmark selvfølgelig arbejde på at stoppe.

Og indtil da skal de danske myndigheder skrue markant op for kontrollen. Ikke mindst ude på landeveje og rastepladserne, hvor der er nok at tage fat på. Dels over for udenlandske chauffører, der presses til ulovligt lange ophold og nomadeliv i lastbilerne. Dels med bøder og skrappere indsats til de virksomheder, der står bag.