Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den kilometerbaserede vejafgift vil være CO2-differentieret, så de lastbiler, der forurener mest, kommer til at betale tilsvarende mere. 3F er positive.

Formålet med regeringens nye udspil er at skaffe 500.000 nye elbiler på de danske veje i 2030.
Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix

Torsdag eftermiddag vil regeringen præsentere et udspil til en ny transportaftale. Udspillet vil dels indeholde en kilometerbaseret vejafgift på tung transport, dels en ambition om at sikre 500.000 elbiler på de danske veje i 2030. Det erfarer TV 2.

Den kilometerbaserede vejafgift vil være CO2-differentieret, så de lastbiler, der forurener mest, kommer til at betale tilsvarende mere.

Det er endnu uvist, hvor store afgifter der er tale om.

Kommission: Vent til 2025

For to uger siden udkom den såkaldte Bilkommission med sine anbefalinger til, hvordan den danske bilpark bliver grønnere. Her fremgik det, at vejafgifter eller roadpricing kunne være en god idé – dog først fra år 2025.

- Vi anbefaler roadpricing fra 2025 for den tunge trafik, og så kan man bruge erfaringerne til at indføre roadpricing for personbiler også, sagde kommissionens formand, Anders Eldrup, i den forbindelse. Du kan læse mere om Bilkommissionens anbefalinger her.

Fagforening: Fair, at den tunge transport betaler

Hos 3F Transport bliver der taget godt imod regeringens forslag.

- Nu venter vi spændt på den endelige udformning af regeringens forslag. Men umiddelbart er det en rigtig god idé med kilometerbaseret vejafgift på tung transport, hvor man betaler efter slid på vejene og udledningen af CO2, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen.

Han mener, at det er på sin plads og fair, at det er den tunge transport og ikke skatteyderne, der betaler.

- Beregninger viser, at branchen mangler at betale 40 procent af det slid og den forurening, som den tunge transport står for. Den regning ender i dag hos skatteyderne, siger Jan Villadsen, der håber, at forslaget kan bane vejen for en optimering af hele transportområdet.