Gå til hovedindhold

Lastbiltrafikken over Storebælt er kun lidt lavere nu end samme tid sidste år, viser nye tal. - Der er masser af produktion og varer, der transporteres, selvom udviklingen samlet set har været negativ, siger økonomer.

Der kører næsten lige så mange lastbiler over Storebælt, som der gjorde samtidig sidste år, bortset fra påsken, der faldt på et andet tidspunkt. Hjulene snurrer stadig, men der er stor forskel på, hvordan de enkelte brancher er ramt af krisen. Nogle har endda haft fremgang, selvom der samlet set er en tilbagegang.
arkiv

Har du haft det indtryk, at langt de fleste danskere sidder hjemme i stuerne og ser Netflix hele dagen, lægger puslespil eller passer børn?

Det har man hørt meget om. Men i virkeligheden er der masser af mennesker, der går på arbejde. Tonsvis af produkter og varer produceres hver dag og køres fra landsdel til landsdel og også videre ud af landet.

De nyeste trafiktal for lastbiler over Storebælt viser, at lastbiltrafikken kun ligger godt fem procent lavere end samme periode sidste år – ugerne 15 til 17. Til gengæld er trafikken med personbiler over bæltet næsten halveret.


Mange går på arbejde

- Tallene viser, at der er stadig mange dele af vores økonomi, der kører. Masser af mennesker passer deres arbejde hver dag, siger 3F’s cheføkonom Frederik I. Pedersen, der løbende ser på lastbiltallene.

Trafiktallene har vist sig at være en hurtig og god strømpil for, hvordan det går med det danske bruttonationalprodukt, BNP – værdien af det, vi producerer.

- Der er udsving omkring påsken, hvor påsken påvirkede tallene kraftigt. Men samlet set kan man slet ikke tale om et kollaps for transportens vedkommende, selvom tallene er faldet, siger Frederik I. Pedersen.

I modsætning til finanskrisen, der ramte alle mere bredt, har corona-krisen ramt nogle brancher ekstremt hårdt.

- Derfor er lastbiltrafikken over Storebælt formentlig ikke dækkende for det danske BNP lige nu. Men tallene er et lys i en ellers mørk tid, siger Frederik I. Pedersen.

Blandt de hårdt ramte brancher er blandt andet turisme, rejsebureauer, restauranter og hoteller. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik er det hele 91 procent af hotellerne, der melder om en nedgang i omsætningen på mellem 75 og 100 procent.

Eksporten ikke påvirket

Tore Stramer, cheføkonom i arbejdsgiverforeningen og erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, siger, at eksporten til lande uden for EU indtil midt i april heller ikke er ramt af krisen:

- Virksomhederne har stadig gang i hjulene. Det kan skyldes ordrer, som er indgået før krisen, påpeger han.

Erhvervslivet er meget forskelligt ramt, og der er endda brancher, som har haft fremgang:

- Fødevaresalget er steget, og også transport af fødevarer er på et højt niveau. Sådan noget som salg af computerspil og bøger er også steget. Online-virksomhed i det hele taget. Så der er sket en udvikling i vores forbrugsvaner, siger Tore Stramer:

- Derfor er det også svært at fastlægge én diagnose, der passer på alle brancher, fordi de er påvirket forskelligt. Men samlet set er der tale om en negativ udvikling, fastslår han.

- Forbrugerne bruger færre penge. Og derfor er der også færre varer, der skal transporteres rundt i landet, siger han.

Brug penge som normalt

Han håber, at bunden er nået i marts og april, og at vi danskere så småt begynder at bruge penge igen i takt med, at butikkerne åbner.

- Jeg tror, at hjulene lige så stille kommer i gang igen, men at det bliver en langsom og sej opstigning. Det bedste vil være, hvis vi begynder at bruge penge og kommer tilbage til det helt normale forbrugsmønster som før krisen, inden for myndighedernes retningslinjer selvfølgelig, siger Tore Stramer.