Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Københavns Byret har afgjort at sag om underbetalt rumænsk lastbilchauffør, der kører Ikea-varer i Norden, skal føres i Danmark. Kravet er dansk løn og million-efterbetaling. Vinder chaufføren kan det åbne for en lang række søgsmål fra andre østeuropæiske chauffører.

Det eneste, den underbetalte rumænske langturschauffør Emilian Tudor Jetzi ønsker, er retfærdighed.

En underbetalt rumænsk langturschauffør har i Københavns Byret vundet første halvleg i en sag, der handler om brud på dansk lovgivning og EU’s regler, og hvor kravet lyder på dansk løn og lønefterbetaling på 1,8 millioner kroner.

Sagen gælder den rumænske chauffør Emilian Tudor Jetzi, og ender han med at vinde sagen, vil det åbne op for en lang række søgsmål fra andre østeuropæiske chauffører og ryste transportbranchen.

Det vurderer advokat Christian Riewe, advokatfirmaet Bjørst, der har stævnet arbejdsgiveren transportfirmaet Bring Trucking Slovakia på vegne af chaufføren.

Byretten tog stilling til, om chaufførens jobmæssige tilknytning til Danmark var stor nok til, at sagen kan afgøres i retten i Danmark, og det var den, afgjorde byretten.

Konstruktionen er, at Bring Trucking Slovakia, der kører møbler for Ikea i Norden, betaler slovakisk løn til sine rumænske chauffører, heriblandt Emilian Tudor Jetzi, selvom chaufførerne kun kører i Danmark, Sverige, Norge og Finland og aldrig transporterer gods i Slovakiet eller Rumænien.

Advokat: Vigtig afgørelse

- Vi er rigtig, rigtig glade for afgørelsen, der betyder, at sagen kan føres i Danmark, og det styrker selvfølgelig sagen meget, at den skal føres i en dansk retssal. Modparten har dog kæret afgørelsen, og vi forventer, at de får tilladelse til at indbringe spørgsmålet for Landsretten, der så træffer afgørelsen, siger han.

Han pointerer, at hvis Emilian Tudor Jetzi ender med at vinde sagen, hvis formål er, at han skal have dansk løn, vil det sende chokbølger gennem transportbranchen.

- Det åbner op for en lang række søgsmål fra andre østeuropæiske chauffører, der har været ansat under lignende forhold. Alene Bring har mange chauffører ansat med base i Danmark. Vi mener, at det, der foregår, er en form for social dumping, siger han.

Emilian Tudor Jetzi har anlagt sagen mod Ikeas transportleverandør Bring Trucking med hjælp fra den rumænske transportfagforening SLT og 3F Transport, der begge ønsker at få afklaret, om EU’s regler kan sikre fair transport.

Chauffør: Jeg vil bare have retfærdighed

Bring Trucking er ejet af den norske stat, men Emilian Tudor Jetzi var formelt ansat i virksomhedens datterselskab i Slovakiet og på en slovakisk kontrakt, der udløste en løn på 381 euro om måneden. Den steg dog til 458 euro om måneden plus skattefrie kørepenge.

I retten oplyste Emilian Tudor Jetzi, at han aldrig kørte gods i Slovakiet i de seks år, han var ansat i firmaet. Han var kun i Slovakiet, når han sammen med tre til seks andre chauffører blev kørt med minibusser fra Bukarest i Rumænien til Slovakiet.

- Fra Slovakiet blev vi kørt videre til Danmark, hvor min lastbil holdt parat hos Bring Truckings kontor og plads i Kastrup. Så gjorde jeg lastbilen ren og smed min kuffert ind. Transporten var organiseret af Bring, forklarede Emilian Tudor Jetzi.

Han forklarede videre, at en arbejdsperiode varede to til fire måneder med kørsel stort set kun i Skandinavien og med overnatninger i førerhuset. 

- Kørslen blev styret af en forvalter i Kastrup, som jeg var i daglig kontakt med, forklarede han. 

Han fik varer i Danmark og kørte dem til Sverige, Norge og Finland. Når en arbejdsperiode var slut, blev han i minibus kørt tilbage til sin familie i Rumænien. Han var sammen med familien i to uger, før han blev kørt tilbage til Kastrup og startede forfra på en arbejdsperiode. 

Det eneste han ønsker er retfærdighed.

- For mig og alle mine chaufførkolleger i transportbranchen, siger Emilian Tudor Jetzi.

Fagbladet 3F arbejder på at få en kommentar til afgørelsen fra Bring Trucking.