Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Byggeriet af en ny Storstrømsbro, Danmarks tredjestørste bro, bringer hundredvis af job til Lolland-Falster, når første spadestik bliver taget næste år.

Fagbladet 3F's afsløringer har udskudt kontraktindgåelsen på den nye Storstrømsbro, der skal forbinde Sjælland med Falster.
FOTO: Vejdirektoratet

Næste år går byggeriet af en ny Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster i gang.

Broen bliver Danmarks tredjestørste efter Storebælts- og Øresundsbroen, og den vil bringe et utal af lokale arbejdspladser med sig. Vejdirektoratet regner med, at prestigebyggeriet vil kræve knap 2.000 årsværk.

Udsigten til det lokale jobboom glæder Jørgen Erik Kozak Nielsen, formand for 3F Lolland.

- Når vi kan se frem til, at hundredvis af mennesker får arbejde på byggeriet, er det klart, at det vil få en enorm betydning for Lolland-Falster, siger han.

 

Kortet herunder viser placeringen på den nye og den nuværende Storstrømsbro.

Broen smuldrer

Storstrømsbroen fra 1937 er med tidligere transportminister Hans Christian Schmidts ord under “kontrolleret forfald”.

Konstruktionen smuldrer, og om få år vil broen være så godt som ubrugelig.

Derfor skal der bygges en ny forbindelse mellem Sjælland og Falster, og den gamle bro skal rives ned.

Den nye bro bliver cirka fire kilometer lang, og foruden de mange arbejdspladser får den også stor betydning for turisme og udvikling i lokalområdet.

Sammen med den kommende Femern Bælt-tunnel og en række nye motorveje og jernbaneforbindelser vil brobyggeriet nemlig binde Lolland og Falster bedre sammen med Tyskland mod syd og København mod nord.

Det forklarer Niels Gottlieb, der som projektchef hos Vejdirektoratet har det overordnede ansvar for anlægsfasen af broen.

- Broen vil være med til at rykke Falster tættere på hovedstaden, og så bliver det mere interessant at pendle mellem de to steder. Så kan du bedre være bosat og betale skat i Nykøbing og arbejde i Hovedstadsområdet, siger han.

Den nuværende Storstrømsbro smuldrer, og snart bliver den erstattet af en ny og mere tidssvarende forbindelse mellem Falster og Sjælland
Den nuværende Storstrømsbro smuldrer, og snart bliver den erstattet af en ny og mere tidssvarende forbindelse mellem Falster og Sjælland FOTO: Linda Johansen (Polfoto)

Arbejdspladser kan ende i udlandet

Men den positive udvikling kan også have en utiltænkt bagside.

Hos 3F Lolland frygter formand Jørgen Erik Kozak Nielsen, at prestigebyggeriets mange arbejdspladser ender i udlandet i stedet for i lokalsamfundet.

- Når vi bruger danske skattekroner på at bygge broen, bør det også komme danske arbejdere til gode, siger lokalformanden.

Men når første spadestik endnu ikke er taget, er det imidlertid umuligt at sige, hvor mange arbejdspladser der ender i udlandet.

Ligegyldigt om broens elementer skal bygges i Nakskov eller i Kraków, er én ting ifølge projektchef Niels Gottlieb dog sikker:

- Uanset hvad vil sådan et stort anlægsarbejde betyde mange job lokalt, siger han.

Broen vil koste i omegnen af fire milliarder kroner, og i oktober melder Vejdirektoratet ud, hvem der har vundet udbuddet om at bygge den.

 

Se Vejdirektoratets visualisering af den nye Storstrømsbro i videoen herunder.