Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der skal afsættes mindst 20 millioner kroner mere til kontrol af tungvognstrafik, før politiet kan føre en effektiv indsats i branchen, mener 3F’s Transportgruppe. Forslaget får støtte fra DF, der skal forhandle med regeringen.

Ifølge 3F skal der skydes mange flere penge i politikontrollen af lastbiler, hvis der skal ske en ændring i branchen.
Scanpix

Der skal øgede midler til, hvis ikke vi i fremtiden skal se en ny Padborg-sag, hvor udenlandske chauffører lever under kummerlige vilkår og går til 15 kroner i timen.

Det mener 3F Transport, som vil have fordoblet indsatsen til kontrol i transportbranchen til 40 millioner om året.

Hidtil har der årligt fra finansloven været bevilget mellem 15 og 20 millioner kroner om året, men det er langt fra nok, mener Jan Villadsen, der er formand for 3F’s transportgruppe, som organiserer lastbilchauffører i Danmark.

- På trods af en række lovstramninger og øgede midler til kontrol siden 2011, er problemerne i forhold til piratkørsel, postkasseselskaber og andre former for spekulation med chauffører fra udlandet langt fra løst. Derfor skal der flere tiltag i brug, blandt andet en straksfordobling af midlerne til politiets kontrol på vejene, siger Jan Villadsen.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er umiddelbart imødekommende overfor 3F’s forslag. Tidligere på ugen gjorde han det desuden klart, at han vil samarbejde med 3F om at få stoppet “filippiner-finten” i Danmark.

- Der arbejdes jo for øjeblikket på en finanslov, hvor DF og regeringen forhandler om, hvor meget der skal sættes af. Jeg forstår det sådan, at DF vil have sat flere midler af. Det, tror jeg, vil blive imødekommet af regeringen, siger transportministeren.

DF: Må spørge politiet

Det bliver med andre ord Dansk Folkeparti, som skal sørge for, at der bliver afsat ekstra midler til bekæmpelse af social dumping.

- Umiddelbart har der jo ikke været afsat nok penge tidligere, siden at det er pressen og ikke det statslige kontrolsystem, som afslører forholdene i transportbranchen, siger René Christensen, der er finansordfører hos Dansk Folkeparti.

René Christensen varetager partiets interesser ved finanslovsforhandlingerne. Han tør dog endnu ikke låse sig fast på et endeligt beløb.

- Vi må spørge politiet, hvad de mener, at det kræver af midler. Vi er klar til at sætte de penge af, som det kræver. Det nemmeste for mig vil være at sige 40 millioner, men jeg har endnu ikke fagligt belæg for, at det nødvendigvis er nok til, at vi ikke ser flere Kurt Beier Transport-sager, siger han.

EL: Vi skal holde øje med regeringen

Tidligere på ugen støttede samtlige partier i Folketinget op om en vedtagelse, der lover at øge politikontrollen med lastbilchauffører og støtte krav om, at udenlandske chauffører skal køre under danske vilkår.

Læs også: Ministre vil drøfte “filippiner-finte” med 3F og vognmænd

Dermed er det sikkert, at der politisk vil blive taget hånd om problemet.

- Næste skridt er at sørge for, at regeringen rent faktisk overholder vedtagelsen. Nu skal de stå fast nede i EU omkring vejpakken og sørge for, at alt foregår på danske løn- og arbejdsvilkår. Hvis der kommer et råddent kompromis fra EU, så skal regeringen selvfølgelig melde fra og stemme nej, siger transportordfører Henning Hyllested (EL).

Læs også: Sådan kan EU stoppe filippiner-finten

Hos Enhedslisten mener de ligesom 3F, at beløbet for tungvognskontrollen som minimum skal fordobles.

Socialdemokratiet vil dog ikke nødvendigvis have afsat lige så mange penge. De mener, at beløbet for tungvognskontrollen skal holdes på et realistisk plan.

Som en start vil de derfor have social dumping-indsatsen tilbage på 2015-niveauet, hvor der i alt blev afsat 26,7 millioner kroner til tungvognskontrollen. I år, hvor Kurt Beier Transport-sagen har kørt, har der været afsat 20,6 millioner kroner.

- Vi er glade for, at vi med vores flertal uden om regeringen lagde så stort et pres, at det nu er vedtaget at styrke tungtvognskontrollen. Vi ser gerne et niveau, der mindst er på niveau med sidst, vi var i regering, siger Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn.

- Om vi skal op på en fordobling af det nuværende niveau, som 3F forslår, kigger vi gerne på. Det skal ikke være nogle i den store sammenhæng få millioner kroner, der skiller os ad. Men målet er altså at bruge de penge, der er nødvendige for at sikre tilstrækkelig kontrol, ikke blot at bruge så mange penge som muligt. Men der skal selvfølgelig være kontrol nok til at stoppe svindel og social dumping, siger han.