Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Chauffør Torben Nyby kræver handling af politikerne: Vognmænd, der overholder flextrafikreglerne, straffes. Vognmænd, der snyder og bedrager, belønnes. Det rammer Torben Nybys job.

Det rammer flekstrafik chauffør Torben Nyby på jobbet, at der ikke gøres nok for at stoppe brodne kar i branchen.
Foto: Privat

Den 43-årige flextrafik-chauffør Torben Nyby er rystet over, hvor lidt der gøres for at rydde op i det, som han kalder en betændt flextrafik-branche: Udbredt snyd og bedrag blandt vognmænd foregår ikke bare ustraffet. Det belønnes også med mere kørsel af trafikselskaberne.

Politikerne har ansvaret, og de skal rydde op og skabe fair konkurernce, mener Torben Nyby, der har kørt flextrafik i to et halvt år.

- Der snydes blandt andet med dumpinglønninger, pauser, pensionsindbetalinger og alt for lange arbejdsdage. Og så fuskes der også med køretilladelser, siger han og fortsætter:

- Betingelsen for at få en køretilladelse er, at vognmanden skriver under på, at han overholder overenskomsten. Men der er ingen kontrol af, om det sker, siger chaufføren, der bor i Broager i Sønderjylland.

Flextrafik er for borgere, som ikke kan benytte den almindelige kollektive trafik. For eksempel syge, børn og ældre.

Urealistiske priser

3F har tidligere været ude med hård kritik af, at vognmænd underbyder hinanden med så urealistisk lave bud på personkørsel, at økonomien ikke kan hænge sammen - og trafikselskaberne siger ja tak.

De fleste bud fra vognmændene ligger under, hvad mindsteprisen skal være for at køre flextrafik, hvis økonomien – blandt andet løn og udgifter til bilerne – skal hænge sammen. Taberne er chaufførerne og passagererne, lyder kritikken fra 3F.

Det billede genkender Torben Nyby, når han holder og venter på kørsel.

- Jeg kører for firmaet Alsvognen I/S, der overholder reglerne. Derfor er vi dyrere end de biler, som jeg holder ved siden af, og som bryder reglerne. Det betyder mindre kørsel til os. Det er unfair konkurrence og ødelægger branchen, siger han.

Større krav og massiv kontrol

Han er vred over, at myndighederne – og især politikerne – ikke gør noget.

- Trafikselskaberne ser kun på prisen og vælger billigste bud. Selvom alle ved, at det ikke hænger sammen, hvis chaufføren skal have løn efter reglerne. Politikerne udstikker de regler, som der køres efter, men de svigter, siger han og fortsætter:

- De skal stille meget større krav til trafikselskaberne, så de ikke kan slippe afsted med at acceptere underbud på kørsel. Og så skal der indføres massiv kontrol af, om reglerne overholdes.