Gå til hovedindhold

Skærpet indsats i 2019 har betydet fangst af flere udenlandske lastbiler for ulovlig transport. Men politiet støder også på andre halvbizarre og helfarlige lovovertrædelser i deres kontroller.

Politiets tre tungvognscentre i øst, nord og syd vinkede i 2019 5.677 køretøjer ind til kontrol.
Erik Refner/Ritzau Scanpix (arkiv)

Politiets skærpede i 2019 indsatsen mod ulovlig udenlandsk transport på danske veje. Det betød, at flere lastbiler fik bøde for ulovlig cabotagekørsel – også kaldet piratkørsel.

Men politiet møder også mange andre lovovertrædelser på deres kontroller landet over. Lige fra en amfetaminpåvirket chauffør med 28 ton varm asfalt på ladet til en chauffør på speed af massivt indtag af energidrik, som kørte i op til 22 timer i træk. 

I følge nye tal fra Rigsadvokaten rejste politiet i 2018 sigtelse i 112 tilfælde mod vognmænd og chauffører. Det førte til 77 såkaldt fældende afgørelser.

I  2019 steg antallet af sigtelser til 259, hvor der faldt 185 fældende afgørelser, der som oftest er bøder, når forseelserne handler om piratkørsel. Men som også kan være fængselsstraf, hvis straffeloven overtrædes med for eksempel forfalskning af lastbilens dokumenter.

Indsatsen skærpet

Politikommissær Henrik Fobian, leder af Tungvognscenter Øst ved Midt- og Vestsjællands Politi, forklarer, at stigningerne skyldes, at politiet kørte med skærpet kontrolindsats i 2019.

- Det betød, at der blev standset langt flere tungvogne end året før, siger han.

Han oplyser, at politiet generelt oplever tilfredshed i branchen, når de møder chauffører og vognmænd på deres kontroller.

- Vi er rigtig glade for, at branchen i det hele taget holder et vågent øje med, om forholdene er i orden, og at de kontakter politiet, hvis de oplever noget ude på vejene, siger Henrik Fobian.

Det afspejler sig også i antallet af anmeldelser, der er mere end fordoblet fra 86 i 2018 til 170 anmeldelser i 2019.

Skæv chauffør på amfetamin

Bøderne kan være meget høje, hvis forseelserne er tilsvarende grove. Det var tilfældet, da Tungvogncenter Øst tidligere på året fældede en chauffør, der sad vind og skæv af amfetamin bag rattet.

Han kørte med 28 ton varm, flydende asfalt på anhængeren og var også skyldig i en række andre mere eller mindre grove forseelser.

For eksempel var lastbilens hastighedsbegrænser manipuleret. Politiet konstaterede, at chaufføren havde overtrådt hastighedsgrænserne 67 gange.

Sagen er fortsat under efterforskning hos Midt- og Vestsjællands Politi og kan komme til at koste en samlet bøde på 300.000 kroner til chauffør og vognmand.

På speed af energidrik

I en anden sag fra i år bællede en yngre, tysk lastbilchauffør energidrik i rå mængder og blæste på køre- og hviletids bestemmelserne.

Lastbilen blev vinket ind til kontrol af Tungvognscenter Øst, og politiet fandt tomme dåser med energidrik overalt i lastbilen. Det viste sig hurtigt, at der var en årsag til de mange dåser.

Et tjek af førerens køre- og hviletidsregistreringer viste nemlig massiv overtrædelse  – 893 procent – af køre- og hviletidsreglerne i løbet af kun 28 dage.

Lastbilchaufføren sad bandt andet op til 22 timer bag rattet ad gangen. I den sag lyder politiets bødekrav på godt 500.000 kroner fordelt på vognmand og chauffør.

Det er politiets tre tungvognscentre i øst, nord og syd, der kontrollerer, om reglerne for lastbilkørsel i Danmark bliver overholdt, og i 2019 vinkede de 5.677 køretøjer ind til kontrol.