Gå til hovedindhold

3F er utilfreds med, at politiet stadig ikke har afsluttet dets efterforskning i en sag om, hvorvidt lastbilchauffører er blevet udsat for menneskehandel til tvangsarbejde hos Kurt Beier Transport A/S. Det er en omfattende efterforskning, siger politiet.

Tre filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fået job og lejlighed i Polen. Fra venstre er det Juniper Revis, Jojit Cate og Cosme Tadena.
Privat

Et år. Det er der gået, siden Fagbladet 3F afslørede en slumlejr samt lave lønninger og kummerlige forhold for filippinske og srilankanske lastbilchauffører i Padborg.

Godt en uge efter afsløringen konkluderede Socialstyrelsens Center mod Menneskehandel, at 26 chauffører havde været udsat for menneskehandel til tvangsarbejde.   

Men Syd- og Sønderjyllands Politi er endnu ikke færdig med dets efterforskning i sagen mod den store vognmandsvirksomhed Kurt Beier Transport A/S, som havde chaufførerne boende bag pigtråd på dens egen adresse i Padborg.

- Sagen er stadigvæk under efterforskning. Da der er tale om en verserende sag, kan vi ikke oplyse hvilke konkrete efterforskningsskridt, vi p.t. er i gang med, skriver Brian Fussing, politiinspektør hos Udlændingekontrolafdeling Vest hos Syd- og Sønderjyllands Politi, i en e-mail til Fagbladet 3F og fortsætter:

-  Vi kan dog oplyse, at der fortsat er tale om en ret omfattende efterforskning, da der er en række konkrete omstændigheder, der skal være opfyldt, for at der er tale om menneskehandel i straffelovens forstand, skriver politiinspektøren.

Syd- og Sønderjyllands Politi ønsker ikke at oplyse, om der er nogen sigtede eller tiltalte i sagen.

Ingen tidshorisont

Fagbladet 3F afslørede 29. oktober 2018, at der på skift boede op til 200 udenlandske lastbilchauffører i lejren ved Padborg nær grænsen til Tyskland. Mange boede i uhumske containere eller i uopvarmede lastbilanhængere med presenning over.

Filippinske og srilankanske chauffører tjente cirka 15 kroner i timen for lange arbejdsdage for den store danske vognmandsvirksomhed.

Dagen efter afsløringen rykkede Syd- og Sønderjyllands Politi ud og ransagede lejren. Efterfølgende afgav de 26 udenlandske chauffører, der var til stede i lejren på tidspunktet for ransagningen, forklaring til politiet.

Syd- og Sønderjyllands Politi oplyser nu, at hver af de 26 udenlandske chaufførers rekrutterings-, ansættelses- og arbejdsforhold skal dokumenteres i sagen vedrørende Kurt Beier Transport A/S. Derudover består efterforskningen af tekniske undersøgelser samt “andre efterforskningsskridt” både i Danmark og i udlandet.

- En så omfattende efterforskning, som der er tale om i denne sag, kan desværre ikke afsluttes i løbet af få måneder. Af samme årsag er det også for tidligt at spå om, hvornår sagen er færdigefterforsket og skal vurderes af anklagemyndigheden, skriver politiinspektør Brian Fussing.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Chaufførerne hos Kurt Beier A/S fik omkring 15 kroner i timen for lange, udmarvende arbejdsdage i lastbilen.
Chaufførerne hos Kurt Beier A/S fik omkring 15 kroner i timen for lange, udmarvende arbejdsdage i lastbilen.

Ingen kommentarer

Fagbladet 3F har forelagt direktør Karsten Beier en række spørgsmål. Og blandt andet bedt om hans kommentar til, at han nu har været under mistanke for menneskehandel i snart et år.

Fagbladet 3F har også bedt ham om en status på firmaet Kurt Beier Transport A/S: Antal lastbiler og antal chauffører - herunder hvor mange filippinske. Men Karsten Beier har ikke ønsket at svare på nogle af spørgsmålene. 

Karsten Beier har efter afsløringen af slumlejren ikke ønsket at kommentere på sagen over for Fagbladet 3F. Men 6. november 2018 afviste Karsten Beier over for DR Nyheder, at virksomheden havde gjort noget strafbart.

- Jeg er helt sikker på og overbevist om, at vi ikke har gjort noget strafferetligt forkert. Vi har overholdt alle love og regler, sagde Karsten Beier.

74 ofre - 0 dømte

CMM konkluderede godt en uge efter afsløringen af slumlejren, at 26 lastbilchauffører var ofre for menneskehandel til tvangsarbejde, hvilket gør det til Danmarks hidtil største sag om tvangsarbejde.

Ifølge Center mod Menneskehandel har i alt 74 personer været ofre for menneskehandel til tvangsarbejde i Danmark i perioden fra 2009 til november 2018, herunder de 26 chauffører. Men samtidig er ikke en eneste bagmand blevet dømt i Danmark for menneskehandel til tvangsarbejde. 

Center mod Menneskehandel arbejder ud fra FN’s definitioner af menneskehandel. Hvis centeret vurderer, at en person er offer for menneskehandel, har personen ret til at modtage hjælp i form af indkvartering, beskyttelse, lægehjælp og støtte til at vende tilbage til sit hjemland.

Politiet efterforsker derimod menneskehandel ud fra straffeloven, som forbyder menneskehandel. En bagmand kan ifølge straffeloven idømmes op til maksimalt 10 års fængsel. På baggrund af politiets efterforskning i sagerne er det op til den statslige anklagemyndighed at afgøre, om der skal rejses tiltale for menneskehandel.

(Artiklen fortsætter under billedet)


Forholdene i slumlejren var kummerlige med interimistiske udendørs køkkener.
Forholdene i slumlejren var kummerlige med interimistiske udendørs køkkener.

3F: Straffeloven må ændres

Forbundssekretær i 3F Henning Overgaard er ikke tilfreds med politiets indsats i sagen.

- Det er mere end 50 år siden, at man nåede til månen. Men efter et helt års efterforskning så ved man endnu ikke, om der kan rejses tiltale - det er jo helt til månen, siger han.

Han pointerer, at det med al alvorlig tydelighed viser det, som 3F gentagne gange har sagt:

- Straffeloven må ændres, som også SF har foreslået. Der skal flere øremærkede midler til politiets kontrol og efterforskning af tvangsarbejde og banditters brug af illegal arbejde. Og ikke mindst er der et akut behov for øget specialisering af politiet på det her felt, siger Henning Overgaard.

Meldte sig ud af brancheorganisation

Kurt Beier Transport A/S var medlem af brancheorganisationen ATL, som hører under Dansk Industri (DI). Men da ATL bad firmaets direktør Karsten Beier om en redegørelse i slumlejrsagen, meldte Kurt Beier Transport A/S sig ud af både ATL og DI.

I Dansk Industri har underdirektør, Christoffer Thomas Skov, kun en kort kommentar i forhold til varigheden af politiets efterforskning:

- I forhold til den konkrete sag må det være op til politiet at vurdere, hvordan de bedst løfter efterforskningen af sagen, siger han.