Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det er fristende at læsse bilen, til hvert eneste hjørne er fyldt ud. Men før man gør det, skal man overveje, hvor meget bilen egentlig må slæbe. Det er farligt og kan være dyrt at lade være.

Alle biler har en vægtgrænse, som dækker hele bilen: Totalvægten. Den rummer både bilen, brændstof, passagerer, bagage, tagboks og alt det, man ikke lige tænker på, når man pakker.
Swansway Motor Group / Unsplash

Vægten er menneskets værste ven. Den afslører sandheder, kaster dem lige i ansigtet på os, når vi mindst har brug for det. Mennesket er ikke alene om at kunne have for meget på sidebenene. Overvægt er også noget, der findes i bilernes verden.

Intet er nemmere end bare at læsse på. Tage det hele med, så alle i familien har lige præcis den bog og de sko, de gerne vil have. Bagagerummet fyldt til bristepunktet, og når der ikke kan være mere, ryger resten i tagboksen.

SE OGSÅ | Video: Årets sjoveste bil

Men har du styr på, hvornår det går fra lovligt og sikkert til ulovligt og usikkert? Alle biler har en vægtgrænse, som dækker hele bilen: Totalvægten. Den rummer både bilen, brændstof, passagerer, bagage, tagboks og alt det, man ikke lige tænker på, når man pakker.

Nogle biler når hurtigt grænsen, andre kan klare mange kilo. Vi viser dig, hvordan du finder vægten, og fortæller hvad der sker, hvis man ikke holder sig indenfor grænsen.

Overvægt koster

Bilens bagende ligger så tæt på vejen, at det ser ud som om, det mindste bump får kofangeren til at ramme asfalten. Forlygterne lyser mere af himlen op end af vejen. Det er klassisk overvægt i en bil, når Familien Danmark har været sydpå med ferieoppakning – og så lige har taget turen i grænsebutikken på vej hjem.

SE OGSÅ | Video: Sådan monteres tagboksen

Alle biler er lavet med en specifik vægtgrænse. Totalvægten. Den er udtryk for, hvor meget dækkene, undervognen og bremserne på sikker og forsvarlig vis kan være med på. Ignorerer og overskrider man, kan det føre til ulykker – og til bøder.

Politiet holder øje med overvægtige biler. Det er nemt at se, når bilen hænger i dæmpere og fjedre. Og det er tit afslørende, at bagagerummet er pakket til loftet med kufferter og rammer med øl og sodavand. Hvis politiet vurderer, at der er overvægt, kan de vælge at veje bilen. Er der overvægt, koster det.

LÆS OGSÅ | Kæmpe prisfald: Tesla sænker prisen 30 procent i Europa

Det er ikke altid nemt at vide, hvor meget en bil må slæbe rundt på. Der er tal for egenvægt, køreklar vægt, lasteevne og totalvægt. Hvad tallene dækker, fortæller vi dig – og der er meget stor forskel i nye biler – men vi kan ikke hjælpe dig med at veje og pakke tingene. Der må du i gang med badevægten, så den i det mindste bliver brugt til noget fornuftigt.