Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Arbejdsgiverne vil ikke se flere sager med underbetalte, udenlandske chauffører som i Padborg, hvor filippinske chauffører levede kummerligt til lav løn, og opfordrer politikerene til at lovgive hurtigt. Forslag til ny lov kommer i år, lover transportministeren.

Dansk Arbejdsgiverforening vil ikke se flere sager om underbetalte udenlandske chauffører, som den om filipppinske chauffører i en slumlejr i Padborg.
Foto: Privat

I kølvandet på skandalen om underbetalte filippinske chauffører i en slumlejr i Padborg vil Dansk Arbejdsgiverforening have politikerne til at handle hurtigt og forhindre, at den slags sager opstår igen.

Direktør i Dansk Arbejdsgiverforening Jacob Holbraad kalder sagen om transportfirmaet Kurt Beier Transport, hvor filippinske chauffører systematisk blev underbetalt og levede under kummerlige forhold, for chokerende afsløringer.

- Det var stærke billeder, som viste forhold, der er fuldstændigt uacceptable for os alle i Danmark anno 2019. Vi skal behandle hinanden ordentligt, og der er ingen tvivl om, at der skal gribes ind. Vi vil ikke se flere af den slags sager. Derfor skal politikerne handle hurtigt, siger han.

DA satte sig i april i år sammen med Fagbevægelsens Hovedorganisation, FH, for at finde løsninger.

Dansk løn på dansk jord

Det mundede ud i en aftale mellem de to arbejdsmarkedsparter, der blev givet videre som forslag til regeringen og Folketinget, hvor der er bred enighed om at gøre mere for at sikre ordentlige forhold.

Forslaget går kort fortalt ud på, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører i Danmark.

- Men forslaget forudsætter, at myndighederne også kontrollerer, om chaufførerne får dansk løn.  Det er helt afgørende for ordentlige vilkår i branchen, at de regler, vi har lavet sammen, bliver fulgt af alle, siger Jacob Holbraad, der håber, at forslaget hurtigt munder ud i lovgivning.

Minister: Padborgsagen viser behov for handling

Det kan transportminister Benny Engelbrecht (S) godt love. Han henviser også til slumlejren i Padborg.

- Padborg-sagen understregede med al tydelighed, at der er behov for tiltag for at bekæmpe social dumping på vejtransportområdet. Vi skal ikke acceptere, at lastbilchauffører lever et kummerligt liv på de europæiske rastepladser og arbejder til helt urimelige lønninger.

Han pointerer, at han er glad for, at arbejdsmarkedets parter sammen er kommet med en række anbefalinger, der kan bidrage til at løse udfordringerne med at sikre danske løn- og arbejdsvilkår på vejtransportområdet.

- Regeringen har nedsat et lovforberedende udvalg, der senest 1. december 2019 skal komme med et forslag til, hvordan vi kan omsætte anbefalingerne til lovgivning.

Vil hæve bødestørrelser

Derudover har transportministeren netop sendt et lovforslag i høring, hvor han foreslår at hæve bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet markant.

- Vi kan ikke byde chaufførerne en tilværelse, hvor de lever som nomader på de europæiske rastepladser, og jeg mener, at bødeniveauet skal være en klar tilkendegivelse herom, siger transportministeren.

Han påpeger, at transport er et grænseoverskridende erhverv, og derfor skal kampen for ordentlige arbejdsvilkår og fair konkurrence ikke kun kæmpes i Danmark, men også i høj grad i EU.

- Ud over de nationale tiltag er EU’s vejpakke selvfølgelig helt central. Vi er kommet et godt stykke vej med de aftaler om vejpakken, der er indgået i Rådet og Parlamentet, da de begge indeholder en masse gode elementer. Derfor håber jeg også, at vi snart kan komme i gang med trilog-forhandlingerne og forhåbentlig få afsluttet forhandlingerne, siger han.

De såkaldte trilogforhandlinger om vejpakken, der skal forhindre løndumping og piratkørsel, er i den afsluttende forhandlingsfase. Her skal de tre centrale EU-organer Kommission, Parlament og Ministerråd blive enige om den endelige lovtekst.