Gå til hovedindhold

Metrobyggeriets boremaskine i Sydhavnen mangler en dør på deres toilet. I forvejen har entreprenøren bedt ansatte om ikke at tale med pressen, og skiltning for corona-retningslinjer har været mangelfuld.

I øjeblikket er der kun bemanding til én af de to boremaskiner på Sydhavnsprojektet. Projektet ventes færdigt i 2024.
Pelle Rink

Borebisser, der skal på toilettet, imens de arbejder på Sydhavnsprojektet, må undvære døren til deres toilet. Døren var ellers inkluderet i prisen, da entreprenøren bestilte boremaskinen. Indtil videre må arbejderne dog nøjes med en presenning, indtil entreprenøren får monteret en ny dør.

Det undrer Mogens Larsen, faglig sekretær i 3F Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening (BMJF). Allerede i februar forsøgte han og en kollega fra Dansk Byggeri at besigtige arbejdspladsens forhold.

Her var det ikke muligt at undersøge forholdene under jorden, da de ikke havde sikkerhedsgodkendelse dertil. De stolede dog på entreprenøren, da de fik fortalt, at forholdene var i orden.

Det har nu vist sig ikke at være sandt. BMJF har derfor rejst en skur- og velfærdsforhold-sag.

- Entreprenøren har ansvaret i henvisning til arbejds- og miljøloven. Det her er stærkt kritisabelt, siger Mogens Larsen.  

Under kritik siden marts

Metrobyggeriet i Sydhavnen har siden corona-krisens udbrud været under skarp kritik af faglige organisationer. Da statsministeren i midten af marts lukkede de danske grænser for ikke-anerkendelsesværdige formål, modtog sydhavnsprojektet stadig udenlandsk arbejdskraft.

Arbejdskraft, der ikke skulle testes for covid-19, og som kunne arbejde videre på byggepladsen uden videre. Først halvanden uge efter Mette Frederiksens pressemøde sørgede Tunn3L VJ, der er entreprenør på projektet, for corona-retningslinjer på flere sprog end dansk og engelsk.

En nødvendig skiltning, da en stor del af arbejdsstyrken på byggepladsen hverken kan tale eller læse dansk eller engelsk.

Efter kritik af arbejdsforholdene har metroselskabet valgt at hjemsende tysk og svensk arbejdskraft, og nye udenlandske arbejdere skal i 14 dages karantæne, før de må arbejde på pladsen.

Der er dog blevet reageret alt for sent ifølge BJMF, der ikke har meget til overs for entreprenøren.

- Den her sag for mig er endnu et eksempel på, at hvis vi skal rykke noget, hjælper det ikke at holde kaffemøde med entreprenør og bygherrer. Det, der virker, er at være i dialog med arbejderne uanset hvad sprog, der tales, og lave faglig handling derfra, siger Mogens Larsen.  

Tal ikke med pressen 

Kritikken har medført, at direktøren for projektet fra Tunn3L VJ, Ron Tzur, nu valgt at lukke munden på de ansatte. I en mail til de ansatte skriver han, at de ikke skal tale med pressen.

“Husk, at jeg er TUNN3L VJ’s officielle stemme. Tal ikke med pressen,” står der blandt andet.

Udklip af den mail, Ron Tzur har sendt til de ansatte på metrobyggeriet.
Udklip af den mail, Ron Tzur har sendt til de ansatte på metrobyggeriet.

- Det sætter en standard, vi ikke bryder os om. De forbyder jo ikke nogen at ytre sig, men det ligger mellem linjerne, at det kan have nogle voldsomme konsekvenser, hvis de gør det. Og så er det jo svært at få folk til at stå frem, siger Mogens Larsen.

Ron Tzur afviser at svare på spørgsmål og henviser til Metroselskabet.