Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Formanden for et af de tre firmaer i storstrømsbro-konsortiet er mandag anholdt og sat i husarrest. Nu vil Vejdirektoratet rydde op. Det kan i yderste konsekvens koste italienske brobyggere hele milliardkontrakten.

Duccio Astaldi er bestyrelsesformand for italienske Condotte. Her skriver han under på en milliardkontrakt i Norge. Nu er han anholdt og under mistanke i en korruptionssag i Italien.
FOTO: Terje Bendiksby

Bare to uger efter kontrakten på Storstrømsbroen er skrevet under, rammer en ny sag om korruption og bestikkelse Storstrømsbroen.

Toplederen for et af de tre selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, er mandag morgen blevet anholdt og sat i husarrest for mistanke om korruption på et stort byggeprojekt i Italien.

Det afslører dokumenter fra politiet og anklagemyndigheden i Messina, som Fagbladet 3F har fået fat på.

Ifølge politiet i Messina er bestyrelsesformanden i selskabet Condotte, Duccio Astaldi, anholdt for at have bestukket sig til lukrative kontrakter på en motorvejsstrækning på Sicilien.

Det er den anden aktuelle sag om mulig korruption og bestikkelse, som Duccio Astaldi er involveret i.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Øverste chef for italienske brobyggere skal forsvare sig i korruptionssag

Den nye sag får nu Vejdirektoratet til at tage affære:

- Vi følger naturligvis sagen i Italien nøje og har udbedt os nærmere information om den seneste udvikling. Det er værd at bemærke, at arrestationen omhandler en ledende medarbejder fra Condotte, siger Martin Østergaard-Nielsen, pressechef i Vejdirektoratet, til Fagbladet 3F.

Bruger nødudgang i kontrakten

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet, hvordan flere af selskaberne i det italienske konsortium er ramt af sager om bestikkelse, korruption, byggesjusk, manglende betalinger og truende konkurs.

De mange afsløringer var medvirkende til, at Vejdirektoratet indskrev en nødudgang i kontrakten på Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Tema: Storstrømsbroen og den italienske forbindelse

Og den klausul vil Vejdirektoratet nu benytte mod det italienske konsortium:

- Vi har i kontrakten med det italienske konsortium indskrevet en klausul, der giver Vejdirektoratet mulighed for at stille krav om self-cleaning i blandt andet tilfælde som disse. Denne klausul agter vi nu at aktivere, siger Martin Østergaard-Nielsen og uddyber:

- Vi har meddelt konsortiet, at vi i samarbejde med konsortiet vil igangsætte en self-cleaning proces, der skal rydde op i organisationen.

Vejdirektoratet: Der skal ryddes op

Vejdirektoratet har ifølge kontrakten mulighed for at smide ikke bare Condotte, men samtlige selskaber ud af kontrakten på Storstrømsbroen, hvis ikke firmaerne lykkes med at “selvrense” sig på en måde, som Vejdirektoratet finder passende.

- Sanktionerne rækker lige fra konsekvenser over for enkelte medarbejdere til sanktioner mod virksomhederne, siger pressechef Martin Østergaard-Nielsen.

Han vil endnu ikke ind på, om hele konsortiet kan ryge på porten efter den seneste sag.

- Jeg kan ikke sige nærmere, hvor vi ender henne. Men nu har vi aktiveret klausulen, fordi vi synes, den er relevant efter sagen, der er kommet frem i dag. Det er en klausul, man kan aktivere, når man vil have ryddet op i organistionen, og det synes vi er relevant nu, siger han.

Italienere: Korruptionssag er meget bekymrende 

Silvio Fascio er bestyrelsesformand for Storstrøms Bridge Joint Venture, der skal bygge Storstrømsbroen. Han bekræfter, at Condottes bestyrelsesformand mandag blev anholdt under mistanke om korruption.

- Dagens nyhed er meget bekymrende for Condotte. Vi er sikre på, at myndighederne vil gennemføre en grundig efterforskning, som vil føre til enten en dom eller frifindelse, siger Silvio Fascio i et mailsvar til Fagbladet 3F.

- Uanset udfaldet vil resultatet af sagen i Italien ikke have nogen indflydelse på byggeriet af Storstrømsbroen, siger han.

LÆS OGSÅ: Vejdirektoratet erkender: Storstrømsbroen kan blive bygget af ét italiensk firma

Condotte var egentlig smidt ud af kontrakten på Storstrømsbroen, efter det kom frem, at selskabet er tæt på konkurs.

Men Vejdirektoratet valgte alligevel at lade firmaet blive på projektet med en ejerandel på 0,01 procent af den samlede kontraktsum på 2,1 milliarder kroner.

- Som en konsekvens heraf vil Condotte ikke deltage i nogen beslutninger omkring projektet, siger Silvio Fascio.

- Vi vil nu overveje de rette foranstaltninger i forhold til den “self-cleaning” proces, der indgår i kontrakten, som også er reguleret af europæisk lov. Vores klient (Vejdirektoratet, red.) vil modtage vores forslag i sagen og derefter tage stilling til, om de vil følge forslagene, siger han.

Storstrømsbroens konsortium består af tre fimaer: Itinera, Grandi Lavori Fincosit og Condotte.