Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Besætningsmedlemmer på krydstogtskibe verden over sidder indespærret af frygt for smittefare. Omkring 10 procent af skibene har covid-19 ombord. Frygt for humanitær katastrofe.

Det italienske krydstogtskib Aidadiva til kaj i Skagen Havn. Verden over er tusindvis af søfolk isoleret på lignende skibe af frygt for corona-smitte.
Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Mens både Danmark og en række andre lande er begyndt at åbne op og vende tilbage til hverdagen, ser situationen langt mere alvorlig ud for maskinmestre, tjenere, rengøringsfolk og andre besætningsmedlemmer på krydstogtskibe.

Siden coronaen brød ud, er vi her i landet stødt på krydstogtskibe strandet i Fredericia, Skagen og ved Frederikshavn. Det har vakt ængstelse, fordi der er frygt for, at covid19-smittede søfolk kan starte en lavine af smittespredning her i landet.

Det danske problem er dog lillebitte i forhold til forholdene globalt: Efter at have sejlet rundt på må og få er størstedelen af 353 krydstogtskibe nu strandet i havne verden over. Og omkring 10 procent af dem har covid-19 smittede ombord, oplyser det internationale transportarbejderforbund ITF.

Ifølge The Guardian er over 100.000 besætningsmedlemmer fanget ombord og kan ikke komme hjem.

Hjerteskærende

FN-organisationen ILO (International Labour Organisation) råber vagt i gevær:

- Situationen fortsætter med at udvikle sig. Vi er meget bekymrede. Mange af søfolkene har brug for akut medicinsk behandling og kan ikke få lov til at gå i land, siger Brandt Wagner, der er chef for transport- og maritim-enheden i ILO.

Ud over corona-smitten er mange af passagerne ombord uden løn.

- Det er en meget svær og hjerteskærende periode for dem og deres familier, siger Brandt Wagner.

Bekvemmelighedsflag

ILO opfordrer regeringer verden over til at tage et fælles ansvar. Problemet er ofte, at skibene sejler under bekvemmelighedsflag.

Det betyder, at de er registreret i lande som Liberia, Bahamas eller Panama. Her må besætningen ofte tage til takke med ringe sikkerhed, elendige arbejdsvilkår og ejere, som ikke tager ansvar for deres besætning, når der opstår problemer.

Af krydstogtskibene her i landet ligger der stadig et i Skagen og ud for Frederikshavn. Det, som lå til Fredericia, er sejlet til Hamborg.