Otte lande har bedt EU om at støtte trængte transportfirmaer, der er ramt af corona-krisen, og samtidigt aflyse eller udsætte vejpakken. Et uhørt groft forsøg på at udnytte corona-krisen, mener 3F.
Otte lande har bedt EU om at støtte transportfirmaer, der er ramt af corona-krisen, og aflyse eller udsætte vejpakken, som de mener vil gøre sårbare virksomheder dårligere stillet.
Det skriver Reuters, der har set et brev, som er sendt fra transportministrene fra Bulgarien, Ungarn, Litauen, Polen, Cypern, Letland, Malta og Rumænien.
I brevet slår landene på, at vejpakken sammen med eftervirkningerne af corona-krisen vil lukke mange europæiske transportvirksomheder. Brevet er sendt til lederne af de tre vigtigste EU-institutioner.
Uhørt groft
Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, er vred og forarget.
- Det er de samme lande, der gang på gang har forsøgt at blokere for nye skarpe EU-regler, der kan komme piratkørsel og underbetaling af østeuropæiske og filippinske chauffører til livs, siger Jan Villadsen, der fortsætter:
- Det er uhørt groft, at de her lande nu forsøger at bruge situationen med corona-krisen på den her måde. Det kommer de heller ikke nogen vegne med den her gang. Og efter krisen er der endnu mere brug for at sikre grøn og fair transport med værdige arbejdsforhold.
Ville udfordre vejpakken
Benspænd fra de pågældende lande er ikke ukendt. Allerede før corona-udbruddet overvejede de samme lande at udfordre vejpakken juridisk. Blandt andet med det argument, at det vil være dyrt for deres firmaer, at de skal tvinges til at køre tomme lastbiler hjem.
Ifølge de nye regler i vejpakken skal lastbilerne vende tilbage til hjemlandene hver ottende uge, ligesom chaufførerne har ret til at vende hjem hver fjerde uge. Samtidig er det et krav, at chaufførerne tilbringer hvileperioder uden for lastbilen, hvor arbejdsgivere skal betale for overnatningerne.
Vil hjælpe chaufførerne
Livia Spera, der er generalsekretær for European Transport Workers Federation, slår fast, at regelmæssig hjemrejse vil gøre det lettere at tage fat på en af de største årsager til chaufførmangel.
- Nemlig den dårlige balance mellem arbejde og privatliv – “work-life” – som branchen er berygtet for, siger Livia Spera.
EU blev helt tilbage i december 2019 enige om vejpakken, som skal sætte en stopper for social dumping i transportbranchen.