Gå til hovedindhold

Fra næste år overtager a-kassen kontaktforløb for egne ledige i dele af landet under de første tre måneders ledighed. - Vi håber, at vi kan gøre det bedre end jobcentrene, siger Eva Obdrup fra a-kassen. Se her, hvad det kommer til at betyde.

Hvis du foretrækker a-kassen frem for jobcenteret, er der godt nyt til dig, der bor i Region Syddanmark, Region Midtjylland, på Bornholm eller de fleste kommuner på Sjælland: Fra næste år behøver du kun at have kontakt med a-kassen de første tre måneder, hvis du bliver ledig.
arkiv

Får du en fyreseddel næste år, slipper du måske for at gå i jobcenteret de første tre måneder. I stedet bliver det a-kassen, som skal stå for at hjælpe dig i arbejde igen. Det gælder, hvis du bor i Region Midtjylland, Region Syddanmark, på Bornholm eller i de fleste kommuner på Sjælland.

Som led i et fireårigt forsøg overtager 3FA nemlig indsatsen for egne ledige i opsigelsesperioden og under de første tre måneders ledighed.

I gennemsnit er 4 ud af 10 ledige i 3F’s a-kasse i arbejde igen i løbet af de første tre måneder. De, der ikke er kommet i arbejde efter tre måneder, overgår derefter til jobcenteret.

Forsøget, der begynder fra årsskiftet, blev aftalt politisk under den tidligere regering.

I 3FA bliver det mange tusinde ledige, der bliver omfattet af forsøget. Hvis ledigheden til næste år bliver på niveau med 2018, så kommer a-kassen til at overtage kontakten for mellem 11.000 og 12.000 ledige. Det vil svare til over halvdelen af alle 3F-medlemmer, der forventes at blive ramt af ledighed næste år.

Er du allerede ledig, fortsætter dit ledighedsforløb som hidtil.

Høje forventninger

I 3FA er der høje forventninger.

- Vi tror, at vi kan give en rigtig god vejledning og hjælp til vores ledige, så de hurtigt får arbejde igen. 3FA er til stede lokalt landet over i tæt samarbejde med de faglige i lokalafdelingerne. Desuden har vi gode erfaringer med at formidle arbejde. Vi håber simpelthen, at vi kan få flere hurtigt i gang med opkvalificering eller arbejde, siger Eva Obdrup, forretningsfører for 3F’s a-kasse.

Eva Obdrup mener, at mange ledige vil være glade for, at de alene skal have kontakt med a-kassen:

- Man slipper for at gå til møder skiftevis det ene og det andet sted, siger hun.

Blandt andet plejer man at skulle til samtale i jobcenteret efter cirka en måneds ledighed. Den samtale overtages nu af a-kassen, i de områder hvor der er forsøg.

A-kasser og jobcentre rykker sammen

Lokalt gør de lokale 3F-afdelinger klar til den nye opgave.

I Fredericia har det lokale jobcenter allerede en medarbejder udstationeret i 3F-afdelingen. A-kasseleder Henny Kristiansen forventer, at det bliver en fordel, når a-kassen overtager kontaktforløbet fra årsskiftet.

- Når vi har brug for jobcenteret, tager vi straks fat i vores kollega fra jobcenteret, der sidder her i huset. Det har været en stor fordel hidtil, og jeg forventer det samme i forbindelse med overtagelse af kontaktforløbet. Opstår der for eksempel behov for uddannelse allerede i opsigelsesperioden, så kan vi straks finde ud af, om det er noget, siger Henny Kristiansen.

I Odense går 3F’s a-kasse den modsatte vej. Fra årsskiftet får a-kassen eget kontor i jobcenteret. Kontoret skal bruges, når en ledig har været ledig i tre måneder, og jobcenteret skal tage over. I tre-måneders-samtalen deltager både jobcenter og a-kasse.

- Vi vil følge med vores ledige på jobcenteret - i vores eget kontor - når jobcenteret skal overtage. Vi synes, det er en god service over for medlemmerne. Samtidig skal vi have et rigtig godt samarbejde med jobcenteret, for vores mål er det samme: At få de ledige i arbejde, siger a-kasseleder i Odense, Steen Hansen.

Kontoret vil være fast åbent om torsdagen. Steen Hansen forventer i gennemsnit otte samtaler hver torsdag, afhængig af antallet af ledige.

- Vi plejer at have mellem 350 og 600 ledige. Lige nu har vi 500, siger han.

Ud over 3FA er det blandt andet HK, Dansk Metal og FOA, der er med i forsøget. I alt har ni a-kasser fået lov at overtage indsatsen for nyledige.