Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Næsten en tredjedel af alle pendlere, der forlader deres egen kommune, arbejder inden for det offentlige.

Ansatte i det offentlige pendler mest, viser tal fra Danmarks Statistik.
FOTO: Ritzau

Når radioen melder om kø på Køge Bugt-motorvejen, sidder offentligt ansatte bag rattet i de fleste af bilerne. Knap hver tredje dansker ansat i det offentlige krydser dagligt kommunegrænsen for at komme på arbejde. 

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

I alt forlod 366.883 sygeplejersker, hjemmehjælpere, lærere eller andre med job inden for offentlig administration deres egen kommune for at tage på arbejde i 2016. Det er en stigning sammenlignet med tidligere. 

Når flere og flere offentligt ansatte skal sætte sig bag rattet for køre langt på arbejde, tyder det på, at de bliver fattigere. Sådan lyder vurderingen fra Ismir Mulalic, der er lektor på DTU og senior fellow hos Kraks Fond.

- Pendling er komplekst og hænger oftest hænger sammen med, hvor høj en indkomst man har. Man kan vælge at bo længere væk fra byen og sit arbejde for at spare penge på bolig, men det vil som regel koste en masse tid, siger Ismir Mulalic til Fagbladet 3F.

Lang uddannelse lig med kort køretur 

Selvom der kan være geografisk langt mellem job til danskerne med de længste uddannelser, så har de ofte råd til at købe bolig tættere på byen, siger Ismir Mulalic. På den måde undgår de at pendle.

Groft sagt har en sygeplejeske derfor ikke råd til at bo lige så tæt på byen, som lægen har.

- Jo højere uddannelse man har, jo tyndere vil arbejdsmarkedet være. Folk med høj uddannelse er mere specialiserede, og udbuddet er derfor mindre. Modsat har de rige også råd til at reducere i deres pendlingsafstand, hvis de vil. Ressourcestærke familier bor derfor typisk i byerne, siger Ismir Mulalic.

Vi har fået længere til jobbet

Generelt er danskernes pendlingsafstande kun steget siden 2009. 

I gennemsnit tilbagelægger danskerne i dag 20,9 kilometer, når de skal på arbejde. Det er 1,4 kilometer længere end i 2009.

Kun københavnerne har fået kortere til job. I hovedstaden har de i gennemsnit en afstand på 12,6 kilometer fra hoveddøren til arbejdspladsen. 

På kortet herunder kan du se, hvor langt de fleste har til jobbet i din landsdel: