Gå til hovedindhold

El-løbehjul har i en lille måned også været at finde i Odense. På grund af undersøgelser fra udlandet, der "taler deres tydelige sprog", holder lægerne nøje øje med ulykker, hvor de elektriske løbehjul er involveret.

Løbehjulene kom til Danmark i januar 2019, og ordningen findes nu både i Aarhus, Vejle, Odense og København. Foto: Liselotte Sabroe

Først kom de til København. Så Aarhus. Så Vejle. Og 3. juli kom de så også til Odense. De omdiskuterede elektriske løbehjul, der ikke er til at overse i gadebilledet i de større danske byer. Og de udgør en sikkerhedsrisiko i trafikken, hvis man spørger flere hospitaler.

Selvom der ikke har været nogle dødsfald i forbindelse med brug af løbehjulene i Danmark endnu, så mener overlæge på Odense Universitetshospital Jens Lauritsen, at ulykkestallene fra udlandet taler et tydelige sprog.

Sammen med sin kollega, overlæge Niels Dieter Röck, har han på baggrund af undersøgelser fra USA siden 1. juli haft en specifik registreringskode for ulykker, der involverer et elektrisk løbehjul.

- Grunden til, at vi har valgt at gøre vores registrering så detaljeret, er, at de udenlandske undersøgelser er meget klare i deres budskab. Der er for mange ulykker, og vi mener, at det er det samme, der vil ske her i Danmark. Det er også for på en eller anden måde at få dem, der er er brugere af det her, til at finde en rigtig måde at bruge dem på. Vores anbefaling gør opmærksom på, at det er et trafikmiddel, ikke et stykke legetøj.

- Tidligere, når vi fagligt har beskæftiget os med løbehjul, så har det været et legeredskab. Nu er det et trafikmiddel, siger overlæge Jens Lauritsen.

Flere tilskadekomne

Mindst to ulykker i Odense med elektriske løbehjul er registreret siden 1. juli, fortæller overlægen.

- Den ene mand fortæller, at han forsøgte at bremse med foden på jorden i stedet for den bremse, der sidder på baghjulet af løbehjulet eller bremseknappen på styret, og så væltede han. Den anden beretter blot om, at han væltede på løbehjulet, siger Jens Lauritsen.

Den ene mand fik knoglebrud på grund af faldet på et elektrisk løbehjul.

Ser tiden an

Fra politisk hold i Odense er bekymringerne knap så store i forhold til de elektriske løbehjul. Det fortæller medlem af byrådet Odense, Anders W. Berthelsen (S), der sidder i By- og Kulturudvalget.

- Både Aarhus og Odense melder ikke om de store problemer. Det er selvfølgelig noget, vi følger, og ser tiden lidt an. Nu er der jo en forsøgsperiode på et år, og den udvikling følger vi selvfølgelig, for der er jo også borgere, der er utrygge ved det. Men jeg synes heller ikke, vi skal starte med at male Fanden på væggen, fordi jeg synes også, der er nogle store fordele ved den trafikform, siger Anders W. Berthelsen.

Den socialdemokratiske byrådspolitiker synes dog, det er positivt, at skadestuen i Odense holder nøje øje med de ulykker, der måtte komme.

- Det er jo kun godt, at vi har et mere kvalificeret grundlag at vurdere det på om et års tid. Vi ser tiden an og vurderer om et år, hvilken fremtid kan det have. En eller anden fremtid vil det jo have. Man kan jo ikke af-opfinde noget, der er opfundet. Det er bare et spørgsmål om at tilpasse det den øvrige trafik, og det tror jeg på, man kan, lyder det fra S-politikeren.

Flere tilskadekomne

Et studie fra Californien viser, at der er registreret 249 tilskadekomne på en et-årig periode. En anden undersøgelse er fra Salt Lake City, Utah, og har registreret 58 tilskadekomne inden for fem måneder. Sammenlagt viser en rapport fra forbrugerforeningen Comsumers Report, at mere end 1500 brugere i USA er kommet til skade ved at bruge de elektriske løbehjul, efter at de blev indført i 2017.

Mandag blev en 15-årig pige kørt ned af et elektrisk løbehjul i Nordjylland. En 15-16-årig dreng efterlyses stadig for påkørslen.

Sygehusvæsenet i Odense har derfor opfordret alle skadestuer i hele landet til at kontakte Færdselsstyrelsen, når der registreres ulykker med elektriske løbehjul, fortæller Jens Lauritsen.

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet, at Frederiksberg Hospital og Bispebjerg Hospital i København også systematisk registrerer for ulykker med de elektriske løbehjul, og at skadestuerne efter 1. september starter en tilbundsgående undersøgelse af skaderne ved brug af de elektriske løbehjul.