Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Massivt hårdere sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere kan være på vej som følge af nyt regeringsudspil. Det vil kunne straffe kontanthjælpsmodtagere hårdere end andre.

Regeringen har med nyt udspil varslet skærpet sanktioner, som blandt andet kan dømme kontanthjælpsmodtagere anderledes end lønmodtagere.
FOTO: Arkiv / Ritzau Foto

Lige for loven – medmindre du er kontanthjælpsmodtager.

Sådan vil virkeligheden se ud, hvis regeringen får et nyt udspil om hårdere sanktioner mod sort arbejde igennem.

Regeringen er netop kommet med et udspil til mere konsekvente sanktioner og styrket kontrol med offentlige forsørgelsesydelser. Den foreslår, at kontanthjælpsmodtagere skal sanktioneres massivt hårdere end andre, hvis de laver sort arbejde. 

- Vi har et princip om lighed for loven i Danmark. Det gælder ligegyldigt hvem, det end begår forbrydelsen. Om man så er direktør, arbejdsløs eller småkriminel, skal man straffe ens efter forseelsen, siger Bettina Post, der er borgerrådgiver i Høje Taastrup Kommune og tidligere formand for Dansk Socialrådgiverforening.

Hvis kontanthjælpsmodtagere i dag laver sort arbejde, vil de blive anmeldt for socialt bedrageri og bedt om at betale den udbetalte hjælp tilbage. Det ændrer udspillet ikke på, men det skærper straffen gevaldigt.

- Vi har det grundprincip i Danmark, at vi hjælper folk, der står uden arbejde og i en periode ikke kan forsørge sig selv. Men vi kræver, at de til gengæld står til rådighed for det danske arbejdsmarked. Derfor vil regeringen gøre det enklere for kommunerne at sanktionere, når en borger ikke står til rådighed, og skabe et sanktionssystem, der er mere konsekvent, siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) i en pressemeddelelse. 

Nedsat kontanthjælp

Fremover vil kontanthjælpsmodtagerens hjælp blive nedsat med en tredjedel de følgende 20 uger og blive gjort tilbagebetalingspligtig.

- På den ene side er det jo en god idé at gribe ind over for socialt bedrageri, for det undergraver hele tilliden til systemet. På den anden side har vi stadig grundlæggende frihedsrettigheder, og det skal vi selvfølgelig ikke bare afgive, siger Bettina Post. 

Udover hårdere straffe vil det blive lettere for kommunerne at ramme borgere på pengepunge, hvis de modtager ydelser, som de ikke er berettiget til.

- Det er selvfølgeligt indlysende, at 3F ikke mener, at man skal snyde med offentlige midler, og selvfølgelig skal det have konsekvenser. Men straffen for sort arbejde skal ikke være hårdere for kontanthjælpsmodtagere end for andre, siger Ellen K. Lykkegaard, der er socialpolitisk ansvarlig hos 3F.

Hårdere straffe har konsekvenser

Hos Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark ser man positivt på det nye udspil, men de frygter også, at udspillet vil give socialt belastede familier problemer.

- Det er jo ikke i orden at arbejde sort, så vi er glade for, at det er blevet lettere at sanktionere. Men vi skal også huske, at de, som i forvejen har det svært, kun får det hårdere ved at blive straffet yderligere, hvilket er problematisk, siger Helle Linnet, der er formand for landets socialchefer.

3F vurderer, at de nye sanktioner mod kontanthjælpsmodtagere svarer til, at en normallønnet får en bøde svarende til lønnen i 20 uger – uanset omfanget af det sorte arbejde.

- Retssikkerheden er i det hele taget udsat flere steder i forslaget. Vi er enige i, at der mange steder i lovgivningen er brug for regelforenkling. Men det, vi ser her,  letter administration for kommunerne på bekostning af borgernes retssikkerhed. Det må aldrig blive formålet med regelforenkling, siger Ellen K. Lykkegaard.