Gå til hovedindhold
Endnu en italiensk entreprenør er blevet hyret til metrobyggeriet i København.
FOTO: Arkivfoto: Joachim Rode
TEMA
Metro

Det italienske firma Bodino skal stå for slutspurten af det problemramte metrobyggeriet i København. Selvom der skal bygges hurtigt, forventer 3F, at Bodino lever op til overenskomsterne.

Først var der sagen om italienske CIPA, der angav et forkert timeantal på lønsedlerne. Så var der Trevi, der måtte betale otte millioner kroner i manglende feriepenge til sine ansatte. Nu får en ny italiensk entreprenør chancen for at færdiggøre metrostationerne.

Den italienske entreprenør Bodino har overtaget ansvaret for at få metroen bygget færdig, efter en tvist mellem den tidligere entreprenør MT Højgaard og Copenhagen Metro Team (CMT) satte en stopper for samarbejdet. 

I dialog om vilkårene

Siden de første spadestik på Cityringen blev taget i 2009, har byggeriet været ramt af flere skandaler om social dumping og lønfusk. For at undgå flere sager er CMT i dialog med 3F og Dansk Byggeri. 

- Vi har sagt til arbejdsmarkedets partere, 3F og Dansk Byggeri, at vi vil have en afklaring, inden vi går i gang. Vi ønsker ikke flere sager, det er dybt skadeligt for projektet, siger CMT’s vicedirektør Sigurd Nissen-Petersen til Fagbladet 3F.

Gruppeformanden for 3F’s Bygge-, Jord-, Miljøarbejdernes Fagforening Jens Kirkegaard bekræfter, at de er i dialog med CMT. Han er tilfreds med, at CMT har inviteret fagforeningen indenfor og håber, at det kan forhindre nye sager. 

- Vi vil gøre vores yderste for, at den danske model kommer til at virke, og at løn- og arbejdsvilkår bliver så gode som muligt for metroarbejderne. Det er et mindesmærke og et meget vigtigt byggeri for København, der skal stå i mere end 100 år, så det skal bygges under ordentlige vilkår, siger han.

Der skal bygges hurtigt

Med kun et år tilbage før de første passagerer kan tage metroen fra Cityringens stationer, må de italienske håndværkere forberede sig på, at der bliver nok at lave. 

Det kan sætte arbejdsvilkårene på byggepladserne under et voldsomt pres:

- Der er altid en risiko for, at løn- og arbejdsvilkår bliver overskygget af tidsplanen, når store byggerier er i den afsluttende fase. Det så vi tidligere med blandt andet byggeriet af Field’s, der var et gedemarked med mange forskellige underentreprenører, lige inden butikkerne skulle åbne, fortæller Jens Kirkegaard.  

Sigurd Nissen-Petersen anerkender, at de har travlt på byggeriet, men han understreger, at det ikke skal gå ud over arbejdsvilkårene.

- På grund af hele miseren med MT Højgaard har vi mindre tid til at lave det samme stykke arbejde, og vi kommer til at arbejde oveni hinanden ude på pladserne. Det betyder, at alle parter bliver nødt til at bøje sig mod hinanden og være fleksible i den her pressede proces. Men en forudsætning er, at det sker indenfor rammerne af overenskomsterne, siger han.

Det bliver op mod 350 håndværkere, der skal udføre arbejdet på stationerne, og i følge den seneste tidsplan har de 13 måneder til arbejdet.