Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Infrastrukturplanen kan betyde mange nye lærepladser i anlægsbranchen. Transportministeren er villig til at stille krav til virksomheder om flere lærlinge.

Transportminister Trine Bramsen besøgte mandag byggepladsen for det nye Statens Naturhistoriske Museum. Her fik hun en rundvisning og snakkede med en række lærlinge.
Linda Johansen

Byggerier af veje, broer og jernbaner til i alt 100 milliarder kroner kan give mange flere faglærte frem til 2035.

Det viser en ny analyse udarbejdet af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd for Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BAT).

Ifølge analysen kan infrastrukturaftalen skabe 4.650 lærlingeårsværk. Et lærlingeårsværk er én lærling beskæftiget i ét år. 

Det kan føre til cirka 2.000 flere uddannede lærlinge i fremtiden.

Kræver krav til virksomhederne

For at der kommer så mange lærepladser, kræver det, at alle firmaer tager lige så mange lærlinge som den fjerdedel, der tager flest.

Derfor foreslår 3F og BAT-kartellet, at der indføres krav om antallet af lærlinge på de store offentlige anlægsbyggerier.

- Det er ganske enkelt sund fornuft for alle at lade virksomhederne tage et større ansvar for at uddanne deres fremtidige arbejdskraft. Danmark og de danske virksomheder får brug for tusindvis af nye faglærte til de kommende års bygge- og anlægsprojekter, og derfor giver det mening at stille konkrete krav til erhvervslivet om at tage del i dette uddannelsesansvar, siger Claus von Elling, formand for 3F’s Byggegruppe.

Minister vil gerne spille bold

Det er staten repræsenteret ved Vejdirektoratet og Banedanmark, der er bygherre på de store infrastrukturprojekter.

Derfor mødtes transportminister Trine Bramsen (S) mandag med Claus von Elling, der også er formand for BAT-kartellet, på en byggeplads ved Statens Naturhistoriske Museum i København.

Trine Bramsen (S) med formanden for 3F's byggegruppe, Claus von Elling.
Trine Bramsen (S) med formanden for 3F's byggegruppe, Claus von Elling. FOTO: Linda Johansen

Her forklarede Claus von Elling sit forslag over for Transportministeren.

- Hvis det skal have den effekt, vi håber, skal virksomhederne, inden de får opgaven, dokumentere, hvilket antal lærlinge der anvendes inden for hvilket fag, og hvordan oplæringen af lærlingene struktureres, sagde Claus von Elling.

Og det var ministeren ikke afvisende over for.

Ministeren fremhævede, at hun har et indtryk af, at det er bedre end tidligere, men at der stadig er problemer med virksomheder, der ikke tager nok lærlinge.

- Jeg hører nogle steder, at man synes, det er lidt besværligt, og at man hellere vil have én, der er udlært. Den holdning kan man ikke tillade sig at have mere. Alle bliver nødt til at tage et ansvar, og derfor skal vi presse dem og stille krav, sagde ministeren.

Lærlinge: Fokus på erhvervsskoler

En række lærlinge fra byggepladsen var også med til mødet mandag, hvor de gav deres besyv med om, hvordan der kunne sikres flere lærlinge til de danske byggepladser.

Og fra dem var der ingen tvivl: der skal flere ressourcer til de danske erhvervsskoler.

For ifølge lærlingene er der udfordringer med både maskiner og materialer.

- Min erhvervsskole skulle være en af de bedste til min struktøruddannelse, men den bukkemaskine, der er, er mindst 40 år gammel, sagde den ene lærling til ministeren.