Gå til hovedindhold

Støttepartier ser udmelding som "ny bevægelse" i deres retning, mens oppositionen anklager Socialdemokratiet for populisme og løftebrud. Det skriver DR.

Den socialdemokratiske regerings nye udmelding vækker glæde hos flere af de røde støttepartier. (Arkivfoto)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

Transportminister Benny Engelbrecht gør det nu klart, at passagerafgifter er i spil for at nå regeringen og dens støttepartiers mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

For at nå det mål er flere metoder dog i spil. Det skriver DR.

- Der er flere forskellige håndtag, som vi kan dreje på. For eksempel en passagerafgift, en brændstofafgift, en CO2-afgift eller et iblandingskrav, siger Benny Engelbrecht i en kommentar til DR.

Regeringen har dog endnu ikke lagt sig fast på, hvilke konkrete metoder, der skal tages i brug:

- Der er fordele og ulemper ved hvert tiltag, og jeg mener derfor, at det er vigtigt, at vi ikke haster et forslag igennem uden at være klar over disse fordele og ulemper.

- Derfor vil regeringen hen over sommeren arbejde videre med at kigge på de forskellige klimatiltag, lyder det i kommentaren fra Benny Engelbrecht.

I en klimarundspørge, som DR foretog blandt partierne op til det seneste folketingsvalg, erklærede Socialdemokratiet sig som det eneste parti i rød blok "uenig" i, at Danmark skal indføre en klimaafgift på flyrejser, så rejsende betaler en afgift per flyrejse.

Partiet argumenterede for, at en afgift som denne vil ramme de økonomisk dårligst stillede i samfundet for hårdt.

I oktober sidste efterår var partiets daværende transportordfører, Rasmus Prehn, også kritisk.

- Lige præcis det her med afgifter på fly har altså en masse medfølgende problemer, som vi ikke vil være med til, sagde han til DR.

Den socialdemokratiske regerings nye udmelding vækker glæde hos flere af de røde støttepartier.

- Jeg ser det klart som en ny bevægelse fra Socialdemokratiet og regner med, at det er en åbning for, at der endelig kan ske noget i forhold til flysektoren, hvor CO2-udledningerne stadig stiger, lyder det fra Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen.

SF's politiske ordfører, Karsten Hønge, kalder transportministerens udmelding "et lille skridt i den rigtige retning".

- Det lyder som om, at Socialdemokratiet er ved at åbne døren for en af de løsninger, der skal findes. Og når socialdemokrater åbner døren i retningen af en mere klimavenlig politik, så er SF de første til at sætte foden i klemme, så de ikke kan lukke døren igen.

Venstres klimaordfører er modsat de to partier i rød blok skuffet over transportministerens udmelding.

- Socialdemokratiet var meget klar i mælet før valget. Der afviste de nationale passager- og brændstofafgifter. Det er virkelig trist, at man på den anden side vender på en tallerken.

- De er løbet fra, hvad de har lovet danskerne før valget og lefler nu for deres parlamentariske grundlag, lyder det fra Thomas Danielsen.

Venstre ønsker også en grønnere flytrafik, men peger på, at det skal ske igennem internationale aftaler, som blandt andet kan ske ved at stille skrappere miljøkrav til flybrændstof og forskning.

En passagerafgift i Danmark betegner Venstres ordfører som "populisme":

- Passagerafgifter er jo faktisk noget, som danskerne gerne vil have, fordi man så kan flyve videre med god samvittighed, men det er ikke ensbetydende med bedre klima. Der bør man som politiker i stedet læne sig op ad sagkundskaben, lyder det fra Venstres ordfører.

Også Dansk Folkeparti er imod passagerafgifter. Partiets klimaordfører, Morten Messerschmidt, anklager direkte Socialdemokratiet for at begå "løftebrud":

- De vender jo 180 grader, i forhold til hvad de sagde i valgkampen. Det er meget bekymrende.

Ifølge Morten Messerschmidt er det også et problem, at flyafgifter har social slagside og vil ramme eksempelvis børnefamilier, der ikke har så mange penge, ekstra hårdt.

Både SF og Enhedslisten ønsker dog at kompensere lavindkomstgrupper fra flyskatten over den grønne check. Men den model giver Morten Messerschmidt ikke meget for.

- Det vil blive et reguleringshelvede, som i sidste ende kun vil være skadeligt for de svagest stillede - uanset hvordan. Det der med, at man tror, at man kan sidde ved et skrivebord og få tingene mingeleret på plads, det tror jeg ikke på.